Meget mere fremtid i diesel
Bosch vil videreudvikle systemerne til dieselmotorer til de små biler for eksempel ved at gøre forbrændingen mere effektiv ved hjælp af stigende indsprøjtningstryk eller indførelse af recirkulation for udstødningsgas ved lavt tryk.
Bosch har fokus på benzinmotorerne, der kræver det største fremskridt. Her er der ifølge selskabet tre muligheder for at nå CO2-værdierne i små biler med benzinmotor: For det første en rentabel automatisering af det manuelle gear (reduktionspotentiale på 5-6 procent, for det andet: Turboladere i subkompaktklassen. Motorer kan kun downsizes med turboladere, hvilket giver en besparelse på 7-8 procent. Hvis det kombineres med moderne direkte benzinindsprøjtning, opnås en brændstofbesparelse på hele 15 procent sammenlignet med manifoldindsprøjtning. Og for det tredje: Optimering af forbrændingen ved hjælp af en kompressionsforøgelse kombineret med en kølet udstødningsrecirkulation. Denne effektive foranstaltning vil reducere CO2-emissionen cirka 1/10.
- Vi vil kombinere disse mulige løsninger med yderligere forbedret direkte benzinindsprøjtningsteknik. Vi går ud fra, at små biler med benzinmotorer fremover udsender mindre end 85 gram CO2 pr. km. Vi vil også videreudvikle systemerne til dieselmotorer i dette bilsegment for eksempel ved at gøre forbrændingen mere effektiv ved hjælp af stigende indsprøjtningstryk eller indførelse af recirkulation for udstødningsgas ved lavt tryk til en lang række formål. Vi vil fortsætte med at videreudvikle de momentstærke dieselmotorer med Bosch-produkter især hvad angår friktionstab og ladecyklus. Derudover stiger ydelsen i forhold til motorstørrelsen. Derved vil emissionsværdierne for diesel ligge et godt stykke under 85 gram/km, sagde Markus Heyn.
Mønsterprojekt
I premiumklassen er plug-in-hybrid fremtiden, mener Bosch.
- Vi regner med et reduceret brændstofforbrug på mindst 50 procent med vores systemer i den nye europæiske kørecyklus. Derfor anvender vi her elektriske komponenter med højere ydelse. Når det gælder CO2-målene for 2020 er et højt niveau af elektrificering den eneste mulighed for premiumklassen. Et typisk eksempel på dette er dieselhybriden, som PSA og Bosch har udviklet. Den kombinerer kraften i en avanceret dieselmotor med økonomiske elektriske komponenter, sagde Heyn.
Inden for elektromobilitet tilbyder Bosch også drev fra en enkelt kilde, oplyste han og nævnte Fiat 500e.
- Med elmotoren SGM 180/120, der er udviklet af Bosch, har Fiat 500e en ydelse på 80 kW. I mange henseender betragter Bosch Fiat 500e som et mønsterprojekt inden for elektromobilitet, tilføjede han.
Eldrev til alle
- Man kan allerede i dag købe en bil med naturgasdrev fra Bosch og har således en bil, der er både effektiv og miljøvenlig. Parallelt med dette fortsætter vi med at videreudvikle forbrændingsmotorer ud fra de samme synspunkter. Og lad os ikke glemme, at Bosch arbejder på at gøre eldrev overkommelige for alle. Vi leverer altså med andre ord teknologi til individuel mobilitet nu og i fremtiden. Her er vi tro mod vores motto: Invented for life, fastslog Markus Heyn.
Lukker hul
Arbejdet med elektrificering af drev starter med en yderligere standardisering af start-stop-systemer, der i 2017 vil være installeret i mere end 70 procent af alle nye biler i Vesteuropa.
- Men vi vil også gå nye veje. Vores Boost Recuperation System (BRS) er et eksempel på dette. Dette 48 volt system fører start-stop-systemet et skridt videre og lukker hullet til hybridverdenen et hul der stadig er ret stort, sagde Heyn.
Elektrisk kobling
I forbindelse med BRS er det også værd at nævne eclutch en elektrisk drevet kobling. Her er det ikke gearet, der automatiseres, men koblingen. Derved kan motoren frakobles fra drivaggregatet, hvis der ikke er brug for energi til fremdrift. Bilisterne sparer ikke kun brændstof, men får også mere komfort: I første og andet gear er det muligt at starte i kø uden at bruge koblingen. Med andre ord giver eclutch bilisterne en slags automatgear ved lave hastigheder. Desuden kan den elektroniske kob-ling skifte til tomgang, hvis bilens fører ikke giver gas. Det giver mulighed for brændstofbesparende kørsel i frigear med motor start/stop, oplyser Bosch.