Farlig rund mærkedag
ALLE RESERVEDELE TIL biler må efter EU-lovgivning kopieres én til én, men det kan undre, hvorfor fælge tilsyneladende er undtaget. For East Scandic tabte første slag mod BMW i 2010 i Sø og Handelsretten. Med udsigt til op mod en million kroner i sagsomkostninger holder det lille danske firma imidlertid på, at man har ret i, at der ikke er tilstrækkeligt design-sammenfald til, at BMW atter vil vinde sagen. Og der er meget på spil for den frie fælgbranche, grossister og frie detail-salgssteder: BMW har 300 fælgdesign registreret, og hvis de øvrige 65 bilfabrikanter har tilsvarende mange, vil der være tæt på 20.000 registrerede fælgdesign, som det frie marked ikke kan komme tilnærmelsesvis tæt på, hvis BMW vinder sagen i Danmark. Så kan bilisterne godt skyde en hvid pind efter smarte, uoriginale fælge i fremtiden. Så jo, der er i sandhed tale om en vigtig, rund mærkedag i Højesteret til august næste år.