23948sdkhjf

Ung ingeniør i spidsen for Michelin

Vincent Pinot har i foråret afløst Francis Ferreira som direktør for Michelin i Norden. Motor-magasinet har mødt den nye skandinaviske dæk-chef.
I marts måned afløste 36-årige Vincent Pinot Francis Ferreira som direktør for Michelin i Norden og dermed også Danmark. Motor-magasinet fik en snak med den unge franskmand i forbindelse med Michelin High Performance Day 2013 i Tierp ved Stockholm den 5. juni.

Vincent Pinot er både uddannet ingeniør og økonom, men betragter sig selv mest som ingeniør med teknisk baggrund. Han har tidligere arbejdet som konsulent hos The Boston Consulting Group samt i papirindustrien for Arjowiggins.

Han kom til Michelin i 2009 og har siden arbejdet i hovedkvarteret i Clermont-Ferrand med strategiske projekter vedrørende udvikling, produktionsinvesteringer og forretningsmodeller.

Han er gift og har fire børn i alderen 1-9 år, som flytter til Sverige i næste måned.

- Nu er det "back to operations", konstaterer Vicent Pinot, der betegner Norden som et interessant marked, hvor Michelin har samme ambitioner om vækst trods et pt. fladt marked. Desuden er andelen af premiumbrands inden for dæk højere i Norden.

Ros til Danmark

Michelin centraliserede organisationen i Norden i 2003 og flyttede hovedkontoret til Stockholm.

- Selv om de nordiske lande har hver deres stærke kultur med forskelle inden for distribution, lovgivning og konkurrence, var det den rigtige beslutning med centraliseringen for 10 år siden. Vi vedbliver med at have nationale salgsorganisationer - også i Danmark, hvor Michelin har været siden 1920’erne og har den stærkeste markedsandel i Norden. I Danmark har vi et godt og stærkt team med meget lang erfaring, roser den nye direktør.

- De største muligheden for vækst i Norden for Michelin ligger i Sverige og Norge, og Michelin vil fortsat investere i Norden, erklærer Vincent Pinot, som står i spidsen for en nordisk Michaelin-organisation på 300 personer.

Han deler også roser ud til de danske dæk-kunder.

- Der er en imponerende dækmærke-bevidsthed, siger Vicent Pinot, som også har noteret sig, at andelen af vinterdæk er steget fra cirka 50 til 80 procent de seneste år - uden lovgivning vel at mærke.

Online udfordring

Han har også hæftet sig ved, at de danske dækforhandlere har en stærk position i Danmark med omkring en tredjedel af markedet.

- Desuden er vi også i Danmark og Norden udfordret af et voksende internet-salg af dæk. Alle går online i en købsproces. Derfor er det vigtigt, at vi også er til stede og hjælper vores kunder videre. Køb af dæk omfatter typisk også montering, og det giver os nogle muligheder, udtaler Vincent Pinot.

Hos Michelin er Vincent Pinot tiltalt af den stærke kultur inden for innovation.

- Hvis man kan lide det, bliver man typisk i selskabet i 40 år, og der er fine muligheder for at gøre karriere, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093