Værsgo at skylle
Korrekt gennemskylning af kølekredsløbet i bilens klimaanlæg forlænger levetiden for kompressoren.
Ordene bør imidlertid også vinde indpas i en helt anden sammenhæng, nemlig når der på klimaværkstedet skiftes kompressor i bilens airconanlæg. Det påpeger klimaspecialist Jesper Flohr fra Dometic WAECO Denmark.
- Det burde være en indgroet vane, at der siges "værsgo at skylle", når der skal monteres ny kompressor. Ganske enkelt fordi en manglende skylning kan skade den ny kompressor og dermed reducere dens levetid, siger Jesper Flohr.
Farlig udbrændt olie
Det er ikke mindst metal- og smudspartikler i kølekredsløbet eller blandede olietyper, der kan forringe kompressorens funktion og til sidst føre til nedbrud.
- De værste skader opstår, når der er små afrevne metalspåner fra den gamle kompressor, som flyder med rundt i systemet og sætter sig fast i de forskellige komponenter, forklarer Jesper Flohr.
Aircon-specialisten tilføjer i den forbindelse en anden problemstilling, der knytter sig til kompressoren - at mange biler kører med for lidt kølemiddel. Det resulterer i utilstrækkelig køling af kompressoren og overophedet olie uden smøreevne.
- Udbrændt olie er ofte årsag til, at en kompressor bryder sammen, fastslår Jesper Flohr.
Risikable alternativer
Endelig lider kompressorer under et andet problem, påpeger klimaanlægseksperten fra Dometic WAECO Denmark. Nemlig det faktum, at der efterhånden findes flere typer skyllemidler verden over, men at det kun et fåtal af disse, som må benyttes og sælges i Danmark i henhold til den danske miljølov. Ifølge tests udført af bilfabrikanterne så er problemet med flere af de alternative skyllemidler, at de ikke kan fjernes 100 procent fra klimaanlægget igen.
- Der findes skyllemidler, som fortsætter med at "rense" klimaanlægget, efter at det er blevet påfyldt ny olie. Det bevirker, at olien nedbrydes og mister sin smøreevne. Konsekvensen er stor slitage på kompressoren og med stor sandsynlighed et kompressornedbrud. Derfor er en rigtig skylning så vigtig, siger Jesper Flohr.
R134A sikker klassiker
Hos Dometic WAECO Denmark glæder man sig dog over, at danske klimaværksteder fortsat sværger til det klassiske kølemiddel R134A, som fortsat er det eneste på markedet, der er godkendt af bilfabrikkerne til brug for skylning af autoklimaanlæg.
Blandt andet er salget af R134A skylleanlæg steget kraftigt i den seneste tid. Med en specialudviklet skyllebeholder og tilhørende adaptersæt kan hele kølekredsløbet skylles, uden at de enkelte komponenter skal afmonteres. Og er der eksempelvis tale om en WAECO ASC maskine, styres hele processen automatisk ved hjælp af et softwareprogram.
- Med maskiner, som kan reducere arbejdstiden og klare processen fra A til Z med i alt tre skylninger er der bare med at få gang i skylleriet, siger Jesper Flohr.