23948sdkhjf

Succesfuldt lærlingeprogram hos dækcentre

Euromasters dækcentre i Hobro og Randers går foran i en tid, hvor tusinder af unge mangler praktikpladser. Her har man positive erfaringer med en satsning på lærlinge - og endnu en nyuddannet er netop fastansat.
Medierne fortæller igen og igen om manglen på praktikpladser, og hvordan lærlingene ofte har problemer med at finde arbejde, når de endelig er blevet udlært. Dæk- og autoservicekæden Euromaster mener imidlertid, at det lønner sig at satse på lærlinge og iværksatte derfor i 2011 et nyt praktikpladsprogram. Det er der kommet meget godt ud af for både lærlingene og virksomheden – senest i Hobroafdelingen, hvor den 30-årige randrusianer Daniel Østergaard netop har gennemført den toårige uddannelse til automontør og fået svendebrevet i hånden. Solstrålehistorien bliver ikke mindre af, at han samtidig har opnået fastansættelse hos Euromasters center i sin hjemby.

I begyndelsen af 2011, hvor Daniel Østergaard gik ledig, kom han i virksomhedspraktik hos Euromaster i Hobro. Det gik så godt, at han efterfølgende blev tilbudt den plads som voksenlærling, som nu er mundet ud i en fast stilling i Randersafdelingen.

– Fra starten oplevede vi Daniel som en serviceminded og dygtig fyr. Vi anser lærlinge som et stort aktiv og vil gerne yde et bidrag til at afhjælpe manglen på praktikpladser. Samtidig får vi på den måde nogle dygtige nye folk ind i firmaet, som kommer til at kende Euromaster godt, og som ofte fortsætter i en fast stilling efter endt læretid, fortæller centerleder Peter Hald fra Euromaster i Hobro.

Svært at finde mekanikerjob

Daniel Østergaard, som oprindelig er uddannet industrioperatør, har altid været tiltrukket af biler og mekanik. Derfor greb han straks chancen, da han fik tilbudt lærepladsen hos Euromaster.

– Praktikpladser hænger bestemt ikke på træerne, så jeg er glad og taknemmelig for muligheden hos Euromaster. At jeg samtidig er blevet fastsat efter læretiden, er bare fantastisk. De lærlinge, jeg har gået på skole med, har bestemt ikke nemt ved at finde jobs, siger han.

Den nyuddannede automontør opfatter kundekontakten som det allermest attraktive ved at arbejde på et dæk- og autoservicecenter. Derudover lægger han vægt på, at Euromaster er en virksomhed med fokus på sikkerhed og medarbejdertrivsel.

– Et godt eksempel er alle de forskellige kurser og efteruddannelsestiltag, som bestemt ikke findes alle steder i branchen, mener Daniel Østergaard.

Forventer vækst på autoservice

Med ansættelsen af Daniel Østergaard går Euromaster i Randers fra fire til fem medarbejdere. Ifølge Christian Sommer, der er leder af centret, hænger det især sammen med øget kundetilgang inden for autoreparation og -service, der er et vækstområde i både Randers og Hobro.

– Flere og flere får øjnene op for, at vi servicerer biler på lige fod med autoriserede værksteder og til noget lavere priser, hvilket har givet mange nye kunder, siger centerlederen. Den tendens forventes at fortsætte fremover, og begge afdelinger har derfor netop foretaget en række investeringer i nyt udstyr.

– Vi tilbyder alle former for autoreparation og fejlfinding samt skift af blandt andet bremser, batterier, olie og støddæmpere. Desuden er vi godkendt til at udføre serviceeftersyn på lige fod med mærkeværkstederne. Hos os kan man både spare penge og beholde sin nyvognsgaranti, slutter Christian Sommer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094