Lastbilværkstederne skal have mere viden
Bosch og Europart har fået gang i deres fælles projekt om at højne kvaliteten på udvalgte lastbil- og busværksteder. I dag er 19 værksteder med i det nye uddannelses- og værkstedskoncept, BCV.
- Bosch og Europart har samarbejdet i mange år, men vi er nu rykket tættere sammen i forbindelse med det nye værksteds- og uddannelsesprojekt Bosch Commercial Vehicle (BCV), fortæller Henrik Hjuler fra Bosch.
- Europart er en af de største forhandlere af Bosch-udstyr til værkstederne. Derfor er vi gået sammen med dem om at udvikle kurser til branchen. Det er ment som et supplement til den efteruddannelse, som værkstederne får på for eksempel de tekniske skoler eller hos lastbilimportørerne.
- De værksteder, som har tilmeldt sig konceptet, bliver BCV-værksteder. De får et specielt skilt op. På den måde kan vognmændene se, at en eller flere medarbejdere på dette værksted er specialister i udstyr fra Bosch - og at Bosch står inde for kvaliteten af arbejdet, der udføres her.
Efteruddannelse
SDE, Syddansk erhvervsskole i Vejle, holder kurser om nogle helt centrale emner for værkstederne, fortæller Michael Jensen, der er teknisk chef hos Europart.
- Det første kursus har netop fundet sted. Det har drejet sig om fejlsøgning og brug af Bosch truck-testere. Fra uge 25 og helt frem til efteråret har vi kurser i diesel-systemer og udstødningssystemer med fokus på Denox (Adblue) og Diesel-systemer. Vi har planer om kurser i mange andre emner, og det er vi i gang med at udvikle på.
- Hele konceptet handler om at give større indsigt i de forskellige moderne styre-systemer inden for alle de områder, som lastbil- og busværkstederne beskæftiger sig med.
Michael Jensen ser initiativet som et supplement til den efteruddannelse, der allerede tilbydes på erhvervsskolerne og hos mærkeforhandlerne.
- Mærkeforhandlerne tilbyder deres mekanikere efteruddannelse i deres eget mærke.
- BCV kan sammen med SDE tilbyde efteruddannelse inden for alle mærker.
Flere mærker
Både Michael Jensen og Henrik Hjuler ser tydelige tendenser til, at værksteder ikke længere koncentrerer sig om et enkelt mærke.
- Værkstederne vil gerne kunne reparere flere forskellige mærker. De vil gerne sprede deres aktiviteter og det passer vognmændene fint. De har ofte forskellige mærker i deres vognpark og vil kunne blive serviceret af ét værksted.
Fra personvognsbranchen
Bosch har i mange år haft specielle Bosch-værksteder i personbilsbranchen. Det er denne form for værksteds- og uddannelseskoncept, som nu er blevet lanceret over for lastbil- og busbranchen.
- I personvognsbranchen er det ofte grossister, der driver en eller anden form for efteruddannelse af værkstederne. Det kender man ikke i lastvognsbranchen. Her har mærkeværkstederne deres egen efteruddannelse, mens de frie værksteder må klare sig selv.
- Det råder vi nu bod på med vores BCV-koncept. Det er ikke kun de frie værksteder, der kan være med. Det kan mærkeværkstederne også, siger Henrik Hjuler.
Plads til flere
I øjeblikket er 19 værksteder med i samarbejdet. De forpligter sig til at købe en Bosch-tester og sende mekanikere på de kurser, der udbydes af Bosch og Europart. Desuden skal de skrive under på en kontrakt om, at man har et leverandørforhold til Europart.
- Vi har stadig plads til flere medlemmer, siger Michael Jensen.
- Vi er et landsdækkende netværk af værksteder, men der er nogle huller enkelte steder. Dem vil vi gerne have fyldt ud.