23948sdkhjf

Tryk på turborenoveringen i Esbjerg

Øget efterspørgsel har betydet, at Esbjerg Cylinder Service har måttet udvide afdelingen for renovering af turboladere.
For blot få år siden fyldte afdelingen for renovering af turboladere ikke nær så meget hos Esbjerg Cylinder Service. I dag ser der ganske anderledes ud hos renoveringsfirmaet på Hedelundvej 19 i det østlige Esbjerg. Mængden af renoverede turboladere er vokset støt år for år, og det har nødvendiggjort, at man lige har taget et nyt værksted på 400 kvadratmeter i brug. Udover den større plads, har man også indkøbt en ny avanceret og meget nøjagtig afbalanceringsmaskine, så man nu har to afbalanceringsmaskiner. Maskinen er en Schenck TB Comfort, og den er i stand til at afbalancere turboaksler og hjul fra de større turboladere ned til under 10 milligrams nøjagtighed ud fra ISO 1940-normen.

Afbalancerer med 150.000 omdrejninger

Vi har valgt at investere i en nye maskine, for at være med helt fremme i feltet. Den er beregnet til de større turboer til varevogne og lastbiler og andet den størrelsesorden. Maskinen har i princippet samme software som på de fabrikker, hvor man nyfremstiller turboladere til bilfabrikkerne. Den VSR afbalanceringsmaskine vi havde i forvejen, bruger vi selvfølgelig fortsat, og den anvendes udelukkende til de små personbilsturboer. Forskellen på de to er også, at den nye er møntet på aksler og tilhørende hjul til de større køretøjer, og her foregår afbalanceringen tørt, altså uden olie og med et omdrejningstal på 2.000 omdrejninger. Maskinen til personbilsturboerne har vi lige fået opgraderet med den nyeste software, og til forskel fra den anden, afbalanceres der med olietryk, og et omdrejningstal op til 150.000 omdrejninger i minuttet. På en måde fungerer de begge lidt lige som en afbalanceringsmaskine til et bilhjul. Er der tale om en stor turbo, anvender vi den nye maskine. Først sættes aksel og vinger op, så tastes der nogle data ind i maskinen, et punkt til at gå ud fra markeres og derefter køres der op i omdrejninger. Maskinen registrerer ubalancen i forhold til omdrejningstallet, og på skærmen kan vi se, hvor meget det drejer sig om, og hvor det er i forhold til markeringen. Igen er det lidt som på en hjulafbalanceringsmaskine, for også her angives ubalancen i forhold til markeringen. Forskellen er her, at vore maskiner opererer i milligram - altså tusinde dele af et gram, forklarer Ditlev Meinertz.

Det praktiske arbejde med afbalanceringen står Rene Sørensen for, og via gradskalaen på skærmen og angivelsen af ubalancen kan han se, hvor og hvor meget der skal tages af for at bringe tingene i fuldstændig balance. Da ubalancen måles i tusindedele af et gram, skal der ikke slibes meget af og den lille mængde materiale, der skal fjernes, bliver forsigtigt slebet af de møtrikker, som holder vingerne på plads. Hvor meget eksempelvis ti milligram lige er, kan være svært at vurdere, men Rene Sørensen har, i kraft af sin store erfaring, en klar fornemmelse af hvor meget, der skal slibes af. Efter turen til den lille fine slibesten, spændes delene op i maskinen igen og kontrolafbalanceres. Skulle der stadig være en lille ubalance, gentages processen, men er ubalancen inden for det tilladte, monteres delene.

Flere og flere

- Vi tager et depositum for den gamle turbo, da vi jo i sagens natur er nødt til at have nogen at renovere. Turboerne renoveres kun én gang, og omkring ti procent af dem vi får ind, er så dårlige, at de ganske enkelt må kasseres. Renoveringen foregår ved, at vi ultralydsrenser de indvendige dele og selve huset slyngrenses. Reservedelene til renoveringen, får vi i nogle tilfælde i komplette sæt, og der er alt det, vi skal bruge. Når det handler om nogle af de mindre turboladere, som eksempelvis nogle af Citroën, Peugeot og Fordbilerne monterer vi en helt ny indmad og i de tilfælde, er det kun selve huset der genbruges. Antallet af renoverede turboladere stiger hele tiden, og så vidt det er muligt, renoverer vi dem i små serier på 10-15 styk af gangen. Sidste år renoverede vi 1.200-1.300 styk, og i år når nok op omkring 1500, vurderer Ditlev Meinertz.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172