23948sdkhjf

Søger politisk løsning på Skat-overgreb

Bilforhandlerne i D.A.F. føler sig forulempet og negligeret af Skat i et spørgsmål om avancer.
Der er stor utilfredshed blandt de danske nybilforhandlere med Skats kontrolindsats kaldet Flytning af avancer på biler, hvor Skat gennemfører regnskabskontrol hos en række bilforhandlere vedrørende forhandlernes afregning af registreringsafgift. Danmarks Automobilforhandler Forening, D.A.F., mener, det ikke er retvisende, når Skat kræver tilbagebetaling fra flere bilforhandlere, som Skat mener ulovligt har overflyttet avancer, og dermed snydt statskassen for afgiftskroner. D.A.F. kalder det en hetz, der kræver indgreb fra politisk hånd.

Underdirektør i Skat, Mogens Pedersen, udtaler imidlertid til Motor-magasinet, at der, som en naturlig følge af kontrolindsatsen, er indledt en møderække med D.A.F., hvor konstaterede forhold vil blive drøftet.

Fra D.A.F. siger direktør Jens Brendstrup, at man ellers har haft en god dialog med Skat om problematikken og efterspurgt en såkaldt negativliste med en oversigt over dispositioner fra bilforhandlerens side, som Skat anser for at være ulovlige. En sådan liste ville kunne fjerne den uklarhed i reglerne, som bilforhandlerne føler sig fanget i.

- Desværre har Skat ikke ønsket at imødekomme branchens opfordring. Når nu Skat udmærket er klar over den manglende klarhed om reglerne, havde vi gerne set, at de ville ty til vejledning i stedet for ødelæggende krav om efterbetaling. Men de vil simpelthen ikke ud med en sådan negativliste. Det er alfa omega, at forhandlerne får noget konkret at forholde sig til, og ikke kun Skats fortolkning, der i øvrigt varierer fra skattecenter til skattecenter, fastslår Jens Brendstrup.

På grund af hvad D.A.F. kalder manglende imødekommenhed fra Skat, vil forhandlerforeningen nu forsøge at få politikerne i tale.

Lovmæssig gråzone

Skat mener, at forhandlerne ulovligt overflytter avance fra salget af bilen til salget af eftermonteret udstyr eller til et efterfølgende salg af en brugt byttebil. Hverken eftermonteret udstyr eller brugte biler er afgiftspligtige, og derfor går staten glip af en indtægt i registreringsafgift ved en sådan overflytning af avancer.

- Men der er tale om en lovmæssig gråzone, da det mildest talt er uklart, hvilke dispositioner fra bilforhandlerens side, der udgør en ulovlig overflytning af avance, siger Jens Brendstrup.

Kun godt købmandskab

Ifølge D.A.F. har Skat en fast forestilling om, hvor meget en bilforhandler kan tage for eftermonteret ekstraudstyr. Han nævner en konkret sag, hvor en forhandler bliver beskyldt for at have overflyttet avance ulovligt til en original alufælg solgt til en pris langt over den, som eksempelvis T. Hansen tager for en uoriginal alufælg.

- Det virker nogle gange lidt komisk, når Skat går til værks med deres regnearksmetode. Deres indblik i branchen er ikke altid imponerende, hvilket er forståeligt, da selv garvede branchefolk kan komme i tvivl simpelthen fordi, markedet rykker sig så hurtigt. Hvis Skat så bare lod være med at fortælle bilforhandlerne, hvad de skal tage for deres produkter, pointerer Jens Brendstrup.

- Skat har svært ved at forstå, at det danske bilmarked ikke opererer med listepriser. Hvert enkelt salg er en konkret forhandling mellem bilforhandleren og kunden. Derfor er det ikke usædvanligt, at eksempelvis en rustbehandling hos samme forhandler, for den samme bilmodel, kan være prissat vidt forskelligt, uden at det nødvendigvis udgør en overflytning af avance, mener Jens Brendstrup.

Han tilføjer, at det i øvrigt er ulovligt at aftale faste priser på tværs af virksomheder, hvilket understreger forhandlerens ret og pligt til at fastsætte priser for sine produkter og ydelser efter, hvad markedet kan bære.

- Er kunden villig til at betale eksempelvis 5000 i stedet for 2000 kroner for et stykke ekstraudstyr, og den højere pris i øvrigt ikke hænger sammen med en lavere pris på selve bilen, er der ikke tale om en ulovlighed, men snarere om godt købmandskab, understreger Jens Brendstrup.

Presses af kunderne

Han forklarer, at bilforhandlere står i en skarp konkurrencesituation, hvor bilkøbere er særdeles velinformerede om mulighederne for at opnå rabat. Derfor er det svært for forhandleren at undgå at give rabat på selve bilsalget. Ikke mindst fordi han også presses af krav fra importøren om at nå sine salgsmål.

- Bilforhandleren skal navigere i et allerede særdeles trængt marked, der ikke bringer hverken større omsætning eller større fortjenester på selve salget af biler med sig. Det siger sig selv, at uklare regler omkring prisansættelse af biler og ekstraudstyr ikke gør opgaven for landets bilforhandlere lettere, lyder det fra Jens Brendstrup.

Overfladisk analyse

D.A.F.-direktøren mener desuden, at Skats fortolkning af reglerne har ændret sig.

- Flere af vores medlemmer fortæller, at Skat ved kontrolbesøg kigger på blot 60-70 solgte biler over en treårig periode – det giver en overfladisk analyse flere år tilbage i tiden, velvidende at Skats egen fortolkning af reglerne dengang var en helt anden. Alligevel bliver forhandleren mødt med en stor regning på efterbevilling, og det er frækt, siger Jens Brendstrup.

Skat ønsker ikke at kommentere i Motor-magasinet på de konkrete kritikpunkter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125