23948sdkhjf

D.A.F.: Derfor er Renault en god importør

Renault og Suzuki er, for anden gang i træk, kåret som henholdsvis den bedste og næstbedste importør i D.A.F.s importørundersøgelse. D.A.F. viser nedenfor på hvilke punkter, de to importører er bedre i forhold til undersøgelsens andre importører.
Importørundersøgelsen består af 28 spørgsmål, som er fordelt på fire kategorier:

Forhold til bilimportøren

Reservedele

Konkurrencedygtighed

Brugerbetaling

Undersøgelsen viser, at for 18 af de 28 spørgsmål klarer enten Renault eller Suzuki sig bedst. Hvis man opdeler spørgsmålene på de fire kategorier, er det også Renault eller Suzuki, som klarer sig bedst i alle kategorier. Især Renault udmærker sig ved at være den bedste importør i tre af de fire kategorier. I to af de fire kategorier ligger både Renault og Suzuki blandt de to bedste.

Peugeot og Hyundai var begge blandt de dårligste importører i 2011, og i undersøgelsen fra 2013 ligger de fortsat i bunden. Af de 28 spørgsmål ligger enten Peugeot eller Hyundai nederst i 13 af spørgsmålene. Især i spørgsmål om forhold til importøren og reservedele klarer de to importører sig dårligst. I de to sidste kategorier, henholdsvis konkurrencedygtighed og brugerbetaling, er de to importører blandt de dårligste.

Der er altså en generel tendens til, at importører, som klarede sig godt i 2011, også klarer sig godt i 2013. Tilsvarende er de importører, som klarede sig dårligt i 2011, også dårligt placeret i 2013. Kia bryder dog det mønster og er gået fra en 9. plads i 2011 til en tredjeplads i 2013.

Skal stimulere forhandlerne

Hos D.A.F. er meningen klar. Importøren skal få forhandleren til at se mening i de krav, som de stiller. Kravene må ikke blot ses som unødige omkostninger, som låser forhandleren og ikke udmønter sig i mere forretning.

Importøren skal give forhandlerne råderum og stimulere dem til at agere og tage ansvar overfor egne kunder og generelt vise forhandlerne større tillid.

- Samarbejde skaber motivation, en positiv holdning og vilje til at finde fælles løsninger på problemer. Et godt og åbent samarbejde er god forretning for importøren og forhandleren, uddyber D.A.F.s adm. direktør, Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093