Handelskrig med Kina kan skade EU-bilsalg
Ifølge de europæiske bilproducenters organisation ACEA har en ukendt person sendt en klage til Kinas handelsministerium, der fokuserer på biler med motorer over 2,0 liter, bygget i EU.
Ethvert tiltag om handelsrestriktioner vil især gå ud over de tyske producenter af luksusbiler såsom BMW, Mercedes-Benz og Audi, især Mercedes S-klasse, BMW 6- og 7-serier samt alle Audis nuværende modeller, der eksporteres fra Europa til Kina, vurderer analytiker hos Morgan Stanley, Vikash Patel.
Handelsrestriktioner vil især være dårlig timing for Mercedes-Benz, der lancerer sin S-klasse i Kina senere på året. Alle S-klasse biler er bygget i Tyskland og har motorer på 2,0 liter og derover. Halvdelen af salget af denne bilmodel går i dag til kinesere.
55 procent af Mercedes-biler solgt i Kina er importeret, 50 procent for BMW og 15 procent for Volkswagen Group.
ACEA vurderer, at kinesiske restriktioner på EU-importbiler kan blive effektueret allerede fra september.
Spændingen mellem EU og Kina er steget, efter at EU har indført en 11 procent tarif på kinesiske solpaneler. Beijing har svaret igen ved at bebude en lignende tarif på importeret europæisk vin, som stadig flere kinesere gerne drikker.