23948sdkhjf

Kæmper mod hjemkaldelser af problembiler

Myndighederne i USA frygter, at Chryslers kamp mod at hjemkalde 2,7 millioner biler, der kan være skyld i 51 dødsfald, kan skabe præcedens efter retssag.
Den amerikanske regerings muligheder for at tvinge bilproducenter til at hjemkalde problembiler kan blive kompromitteret, hvis Chrysler Group vinder sin bebudede kamp mod at hjemkalde 2,7 millioner Jeep, som det amerikanske NHTSA-sikkerhedskontor kobler til 51 dødsfald.

Bilproducenten og National Highway Traffic Safety Administration er på vej mod en offentlig høring og derefter en mulig retssag, hvor domstolen i så fald skal ledes af John Roberts, der paradoksalt nok var Chryslers advokat for 15 år siden, da retten sidst afviste et forsøg på at undlade hjemkaldelse.

- Hvis Chrysler vinder, fordi retten finder, at NHTSA har overskredet sine beføjelser eller ikke undersøgt de tekniske detaljer i sagen grundigt nok, vil det være et stort slag for NHTSA og danne baggrund for, at andre virksomheder sandsynligvis vil udfordre myndighedernes krav om hjemkaldelser. Men NHTSA har lang tradition for at vinde sådanne sager, udtaler Joan Claybrook, der er tidligere administrator for NHTSA.

Når virksomheder rutinemæssigt forhandler med NHTSA om timingen i hjemkaldelser, er det kun sjældent de nægter at imødekomme myndighedernes krav. Kontoret oplyste i januar, at NHTSA stod bag hjemkaldelser af omkring 9,4 millioner amerikanske køretøjer i 1012, det største antal siden 2005.

Totalt var der i USA sidste år 16,2 millioner hjemkaldelser, mod 15,5 i 2011 og mere end 20 millioner i 2010, hvor Toyota havde problemer med uprovokerede accelerationer i flere biler.

Den foreslåede hjemkaldelse af 2,7 millioner Jeep vil være en af de 20 største i USA's historie, vurderer Clarence Ditlow, direktør hos Center for Bilsikkerhed i Washington.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079