23948sdkhjf

Udvider produktion af bremsecalipre

Trods en helt ny moderne fabrik i Odense må Budweg Caliper ty til sine tidligere faciliteter for simpelthen at kunne følge med efterspørgslen.
Efter jubelåret 2011 og et investeringstungt 2012, hvor Budweg Caliper A/S flyttede til en ny, moderne fabrik i Odense, tyder meget på, at 2013 bliver et nyt rekordår for den fynske virksomhed, målt på omsætning.

For godt et år siden flyttede den fynske bremsecaliper-specialist ind i en 9500 kvadratmeter stor, splinterny fabrik på Industrivej i Hjallese ved Odense, hvorved produktionen er blevet optimeret og automatiseret. Stor efterspørgsel har imidlertid betydet, at den fynske producent allerede nu udvider produktionsarealet med 800 kvadratmeter og fem montage-baner i den gamle fabrik på Kottesgade. Her er man klar til produktion allerede først i oktober.

De 10.000 kvadratmeter på Ejskovsgade og Kottegade i Odense midtby, hvor Budweg holdt til fra 1978 til 2012, har stået tomme siden flytningen og er fortsat til salg - nu tages altså en af de seks gamle matrikler atter i brug.

Med udvidelsen i den gamle fabrik øges kapaciteten med 25 procent - eller en produktivitetsforøgelse på cirka 100.000 calipre om året.

- Der er muligheder i markedet for en fortsat ekspansion. Vi arbejder på at fintune vore informationsdatabaser og er i tæt dialog med vore kunder for en fortsat professionalisering af vores forretning, siger adm. direktør Thomas E. Larsen og peger på et par årsager til den øgede efterspørgsel: Tre gode, lange vintre de sidste fem år samt at flere af Budwegs kunder ofte har siddet for bordenden ved rækken af fusioner og opkøb de seneste år.

Et eksempel er en ekspansiv tysk kunde, som de sidste seks år har ti-doblet sit køb hos Budweg.

I det hele taget har det store tyske marked de seneste år for alvor trukket, og salget i Tyskland, som for blot fem år siden lå på niveau med Budwegs dansk salg, er nu det største af de to.

Budwegs eksportandel ligger da også fortsat over 80 procent, mens staben det sidste år er øget fra 87 til i dag 103 ansatte. Sortimentet i dag tæller tæt ved 4700 forskellige calipre.

- 2012 var et heftigt investeringsår for Budweg, kulminerende med en flytning i sommerferien og indkøring af det nye setup i løbet af resten af 2012. Vi har trukket store veksler på den eksisterende organisation, og det har vi forsøgt at honorere såvel økonomisk som med forskellige arrangementer for at påskønne indsatsen. Det har ikke været omkostningsfrit, men vurderet som den bedste løsning for at performe fremadrettet, forklarer Thomas E. Larsen.

Medarbejderne arbejdede sig således til en bonus op til sommerferien for simpelthen at kunne følge med den store efterspørgsel, men det er nu planen at fjerne det store overarbejde ved at flytte medarbejderne på fem montage-baner til midtbyen, mens fabrikken på Industrivej fortsat tæller 14 baner.

- Man kan bede medarbejderne om at løbe stærkere i en periode, men man kan jo ikke sprinte hele tiden, konstaterer Thomas E. Larsen og peger på, at Budweg i dette arbejde fortsætter med øget åbenhed samt eksempelvis tydelige mål inden for en række kategorier, vist på infotavler rundt om på fabrikken.

- Det har vi haft stor gavn af - det giver en ekstra gnist og ekstra engagerede medarbejdere, tilføjer han.

Ny salgsorganisation

Den tyske ekspansion hænger delvist sammen med Budwegs salgschef i Centraleuropa, hvor 47-årige Ralf Meissner siden 2001 har arbejdet for Budweg.

Nyt er det, at Budweg fra 1. august har ansat ombytningsveteranen, 57-årige Elmer Galthen, som i 1985 etablerede DRI i Ørbæk på Østfyn (startere og generatorer) og fra 2007 fulgte med til Elstock, hvor også bremsecalipre og andre produkter kom til.

- De to vil i samarbejde varetage salgsarbejdet i marken. Begge er medarbejdere med mange års erfaring i branchen. Ralf Meissner varetager primært markederne syd for grænsen indtil Frankrig og Østeuropa. Elmer Galthen har en lang historik i branchen og han vil nu primært varetage det skandinaviske marked, Storbritannien og Østeuropa. Med Elmer Galthen har vi formået at få forenet nogle fynske kræfter, og vi håber ad den vej at kunne udvikle virksomheden yderligere, udtaler Thomas E. Larsen.

- I en verden, hvor den enkelte kunde er vokset, enten alene eller via diverse ægteskaber og/eller fusioner, må vi hele tiden være opmærksomme på, hvorledes vi fortsat kan fastholde vores berettigelse som leverandør til disse kunder. Kvalitet, programbredde, tilgængelighed og troværdighed er områder, som er med til at styrke relationerne til vore kunder, leverandører og samarbejdspartnere i øvrigt, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071