23948sdkhjf

Holger K. på skatteudflugt til Holland

Skattepolitikere studerer de hollandske bilafgifter.
Fire medlemmer af Folketingets skatteudvalg samt skatteminister Holger K. Nielsen bruger mandag og tirsdag på at tage det hollandske system for bilskatter i øjesyn.

Turen er et led i – som det hedder – "regeringens overvejelser om en kommende reform af det danske bilafgiftssystem".

Svipturen er tungt belagt med møder, og hyggestunden om aftenen er traditionen tro en middag hos den danske ambassadør.

Thomas Jensen (S), Hans Kristian Skibby (DF), Mads Rørvig (V), Torsten Schack Pedersen (V) og skatteministeren møder FDM’s søsterorganisation ANWB, DBI’s ditto RAI, finansministeriet samt den hollandske vismandsinstitution.

De fleste taler kun om Norge

Holland har en værdibaseret registreringsafgift ligesom Danmark og i modsætning til Norges tekniske kriterier som vægt, motoreffekt og NOx-udledning.

- Jeg er blevet forelagt flere tanker og ideer omkring den norske model end en anderledes måde at gøre det på. Derfor er det interessant at høre om deres erfaringer. Der er også diskussionen om håndtering af importerede og eksporterede biler – hvordan værdifastsættes de? siger skatteordfører Torsten Schack Pedersen.

Aflyst kørselsafgift

Videre har Holland for længst opgivet planen om et avanceret roadpricingsystem, og det vil de danske politikere og medfølgende embedsmænd høre nærmere om – hvad så?

- Der står noget i regeringsgrundlaget, at der skal lavet noget med bilafgifterne, og Holland har været langt fremme også i diskussionen om roadpricing, som de har lagt i mølpose. Det er interessant at høre, hvilke overvejelser de gjorde og hvorfor de skrinlagde roadpricing, siger Torsten Schack Pedersen.

Elbiler

Endelig skal de høre om hollandske forventninger til elbiler og andre miljøvenlige køretøjer.

- Jeg er spændt på at høre om hollændernes overvejelser. Det handler om, at vi gør det på et så kvalificeret og oplyst grundlag som overhovedet muligt, når eller hvis der engang sker noget. Det skulle turen gerne hjælpe med til, slutter Torsten Schack Pedersen.

Han afviser at udtale sig om konkrete initiativer i en kommende bilafgiftsreform.

Branche: Hybrid- og firmabiler

Branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance, håber, at skattepolitikerne lader sig inspirere af den hollandske afgiftsfritagelse for plugin hybridbiler samt de gunstige vilkår for eldrevne firmabiler.

- Beskatningen af biler i Holland er lav, hvilket vi ikke rigtig kan bruge til noget i Danmark ved en provenuneutral omlægning, men den er mere teknisk baseret, og det er godt, tilføjer Lærke Flader.

Rejs også til London

Hun anbefaler en studietur til England for at ser nærmere på transport-, energi- og erhvervsministeriernes fælles enhed for politikudvikling inden for grøn transport "Office for Low Emission Vehicles" (OLEV).

- Derudover har briterne såkaldte ’Plug-in Van Grant’ og ’Plug-in Car Grant’, der giver mulighed for støtte til op til 20 procent af køretøjets pris.

- Storbritannien vil kunne give udvalget en interessant introduktion til bilbeskatning, og hvad der kan komme ud af en samlet policyenhed, så incitamenter (skatter/afgifter) og grøn omstilling følges ad, slutter Lærke Flader.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094