23948sdkhjf

Fiat er Danmarks billigste cabriolet

BMW 640 Ci taber en million i værdi, 61 procent, over fire år, viser Bilpriser.dk analyse.
Kampen om at tilbyde Danmarks billigste cabriolet, målt efter totaløkonomi, er et tilbagevendende opgør udkæmpet mellem Fiat og Smart. De to bilproducenter har i årevis været alene om at tilbyde åbne mikrobiler på det danske marked, og afstanden fra billigste åbne mikro til billigste åbne mini (klassen større) er betragtelig både målt efter totaløkonomi og købspris.

I 2012-analysen fra Bilpriser.dk var Smart billigste cabrio med 1,74 kroner pr. kørt kilometer, men i år vinder når den kun andenpladsen efter Fiat 500. Det skyldes primært, at Fiat har sænket prisen på billigste 500 cabriolet fra 189.000 kroner i 2012-analysen til 150.000 kroner i 2013-analysen. Til gengæld må køberen nu nøjes med to cylindre mod fire sidste år.

Men også den firecylindrede udgave er blevet betragteligt billigere, og da Smart ikke har sat prisen tilsvarende ned i perioden, og desuden belastes af forhøjede ejerafgifter på dieselbiler indført siden 2012-analysen, har det forrykket regnestykket så meget, at også den firecylindrede Fiat 500 kniber sig et par øre under kilometerprisen for Smart, skriver Bilpriser.dk i sin analyse.

Sagt på en anden måde: I år kan man få hele to bilmodeller med »blødt tag« under to kroner pr. kilometer. I 2012-analysen kun en bilmodel, nemlig Smart. Og da sidstnævnte er en ren tosæder, mens der er plads til et par mindre personer bag i den åbne Fiat, må det konstateres, at drømmen om en cabriolet er rykket nærmere for mange danskere.

Dyr klasse op

Hvor merprisen for at gå en klasse op ikke er voldsom stor, når det gælder biler med fast tag, er der for cabrioleternes vedkommende en høj pris at betale. Billigste åbne mini er Citroen DS3 cabriolet til 2,63 kroner pr. kilometer, hvilket er cirka 50 procent mere, end billigste åbne mikro koster. Endnu et skridt op ad den åbne trappe til den lille mellemklasse koster knap en krone mere pr. kilometer. Beetle 1,2 TSI er billigst med 3,51 kroner pr. kilometer.

Bilernes værditab

Vurderes cabrio-analysens deltagere efter relativ værdifasthed, tegner der sig et noget andet billede. VW Golf og Beetle Cabriolet er suveræne i denne disciplin med et samlet værditab på 44-45 procent over fireårsperioden.

Den voldsomt nedsatte Fiat hænger dog godt på med et værditab kalkuleret til 46-47 procent. Den firecylindrede udgave har forholdsvis det mindste værditab. Et par BMW’er (inklusive BMW’ejede Mini Cooper cabrio) og nogle Audier sniger sig også under 50 procent i værditab, mens alle andre mister mindst halvdelen af deres værdi over de fire år.

Størst afskrivning af alle tegner BMW 640 Ci sig for. Kun 39 procent af nyprisen er der tilbage efter de fire år. Det kræver en solid likviditet (og solide nerver) at vinke farvel til over en million kroner på fire år - knap 23.000 kroner om måneden alene til bilens værditab.

Analysens forudsætninger er fire års ejertid, 20.000 km/år, 12,00 kr./11,00 kr. pr. liter benzin/diesel, og leveringsomkostningerne er lagt ind i værditabet. Der er forudsat fuld finansiering til seks procent i rente. Personligt afhængige udgifter til forsikring og service er ikke medregnet.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094