23948sdkhjf

Goodwood Revival: Tom Kristensen i top og bund på Goodwood

Goodwood Revival er racerløb som i gamle dage, hvor blandt andet racerkørerne fra Formel 1 tager weekenden fri for at køre på Goodwood-banen.
Det engelske Goodwood Revival, der anses som verdens mest autentiske klassiske bilarrangement, havde i år Tom Kristensen med i to racerløb. Den danske racerkører viste især sit format bag rattet i en amerikansk Ford Galaxie fra 1963.

Tom Kristensen blev i St. Marys Trophy, et 25 minutters løb for standardbiler fra perioden 1960-1966, sat bag rattet i en Ford Galaxie 500. En stor amerikansk bil, der skulle køre om kap med mere smidige biler som Mini Cooper S, BMW 1800 TiSA og Alfa Romeo 1600 GTA. Tom Kristensen fortalte før løbet, at han ingen indflydelse havde på, hvilken bil han skulle køre. Det vælger Goodwood suverænt, så det var en del af oplevelsen for den danske Le Mans-vinder, der var med på Goodwood for tredje gang.

Tom Kristensen fortalte, at det i øvrigt var første gang, han skulle køre i den amerikanske bil. I træningen om fredagen var banen præget af let regn og det betød, at den store Ford skøjtede lidt rundt på banen. I selve løbet præsterede Tom Kristensen at køre sig til sejr foran Frank Stippler (Alfa Romeo 1600 GTA), Jochen Mass (Ford Galaxie 500) og Jackie Oliver (BMW 1800 TiSA). Tom Kristensen stod også for hurtigste omgangstid med en gennemsnitshastighed på næsten 155 km/t.

Der er tale om et Pro/Am-løb over to sessioner, hvor anden del primært køres af bilernes ejere, her måtte Michael Steele nøjes med en tredjeplads, så samlet blev det til andenplads for Kristensen/Steele, mens Stippler/Furiani i Alfa Romeo 1600 GTA kørte den samlede sejr i mål.

RAC TT Celebration

Mens St. Marys Trophy bliver kørt med ombyggede standardbiler, der trods alt er til at komme i nærheden af for entusiaster, der gerne vil køre klassisk racerløb, så er det ganske anderledes med RAC TT Celebration. Her er tale om GT-biler som Ferrari 250 GTO, AC Cobra og Jaguar E-Type i racingudgave. Biler, der samlet repræsenterer en værdi på over en milliard kroner. Det er et en-times Pro/AM-løb, hvor bilernes ejere kører sammen med hver sin udvalgte racerkører – heriblandt Kristensen/Young, der stillede op i en 1961 Jaguar E-Type. Efter at have kørt en syvende og femteplads ind under tidtagningen, gik det dog galt i selve løbet, hvor det kort efter start begyndte at regne. Tom Kristensen røg således i sandkassen midt i løbet og måtte derfor nøjes med en sidsteplads. Løbet blev vundet af Freidrich/Simon Hadfield i en unik Aston Martin Project 212. Det var første gang, at en Aston Martin kunne tage førstepræmien i dette prestigefyldte løb, så sejren var en ekstra fødselsdagsgave til bilmærket, der i år kan fejre 100 års jubilæum.

Danske Bugatti udstillet

Tom Kristensen var eneste danske deltager på selve racerbanen, til gengæld var der blandt de mange udstillede biler, der er med til at skabe stemningen på Goodwood Revival, to fantastiske Bugatti’er, som den danske ejer Henrik Schou-Nielsen har restaureret. Den ene en Type 51A fra 1933 – en bil som franske Anne-Cécilie Itier kørte racerløb med frem til 1937. I sædvanlig Goodwoodstil sad der kvindelige modeller i bilerne. En af dem lignede naturligvis Anne-Cécilie Itier på en prik.

Goodwood Revival afholdes hvert år i midten af september. Det endelige tidspunkt for næste år er ikke lagt fast, men afhænger af Formel 1-programmet, så blandt andet racerkørerne herfra – på samme måde som Tom Kristensen – kan tage en weekend fri og tage til racerløb som i gamle dage, sammen med Stirling Moss, Jackie Stewart og de 150.000 andre, der nyder den glade stemning. De fleste møder op klædt i tøjstilen fra tiden frem til midten af 1960’erne, hvor der oprindeligt blev kørt racerløb på Goodwood-banen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078