23948sdkhjf

Renault-forhandlere ser frem til Dacia

Lavprismærket Dacia får premiere hos 32-36 udvalgte Renault-forhandlere i Danmark den 13.-14 april.
32-36 udvalgte Renault-forhandlere i Danmark ser frem til at få Dacia på programmet – og enkelte har sågar smidt et andet lavprismærke ud af butikken for at få Dacia.

- Med Dacia får forhandlerne et mærke, som deler teknik med Renault-bilerne – og det er en økonomisk fordel, når man ikke skal investere i værktøjer og reservedele til to mærker, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault og Dacia i Danmark.

Forhandlerne er, som Søren Hyltoft udtrykker det, ellevilde – og de forstår ikke, at der kun satses forsigtigt med opstarten af Dacia med en målsætning på én procents markedsandel i år. De tror på stor succes.

En bil for danskerne

Dacia rammer perfekt ind i danskernes ønske om billige biler – og med en Dacia får man en ny bil til en brugt bils pris - sammenlignet med en bilmodel i samme klasse hos konkurrenterne.

- Man kan også sige at man får en bil i et segment til en pris på en konkurrent i segmentet under. Vores nye B-segment Sandero med 75 hk dieselmotor – som kommer til august - vil koste det samme som vores A-segment Renault Twingo – altså cirka 110.000 kroner. Vi forhandler fortsat om at få Sandero med lille 3-cylindret benzinmotor fra Clio – og den vil blive meget billigere, siger Søren Hyltoft.

Ikke Renault konkurrenter

Renault mener dog generelt ikke, at der bliver tale om, at Dacia vil tage markedsandele fra Renault – en kunde til eksempelvis en Scénic MPV til 300.000 kroner vil ikke vælge den nye Dacia Lodgy MPV, der koster 129.000-165.000 kroner. Begge har plads til 5-7 passagerer – men der er bedre plads i Lodgy, som er klar hos forhandlerne fra 13. april.

Det samme kan siges om den kommende Dokker varebil, som kommer til august – den vil koste cirka 80.000 kroner plus moms, hvor en Kangoo koster godt 130.000 kroner plus moms. Samme størrelse – men til en pris under de små biler fra PSA og Fiat (Bipper, Nemo og Fiorino).

Foruden de nævnte Dacia modeller kommer der i august også en helt ny Logan MPV – og i begyndelsen af 2014 Duster 4x4. Alle Dacia modeller kan også sælges på gule nummerplader.

Positiv Sandero

Vi har netop prøvet Sandero, Sandero Stepway, Lodgy og Duster ved et 1-dags arrangement i Stockholm i onsdags den 20. februar. Især Sandero overrasker positivt med god affjedringskomfort, mens Lodgy er ret spartansk udformet – men til gengæld meget rummelig. Duster 4x4 vil typisk ligge omkring 210.000 kroner og 40.000 kroner billigere med forhjulstræk – altså den billigste i sin klasse. Her er udstyret ganske pænt.

- Dacia sælges ud fra devisen: Simpel, pålidelig og smart. Vi vil gerne være for biler, hvad Ikea og Netto er for møbler og fødevarer. Mange, der har købt minibiler, vil på et tidspunkt have mere plads – og det får de til stort set samme pris som i Dacia Sandero, siger Søren Hyltoft.

Et minus er, at Lodgy og Duster kun har tre stjerner i EuroNCAP crashtesten, mens Sandero endnu ikke er testet. Teknisk redaktør hos FDM, Søren Rasmussen, vil ikke anbefale en bil, som ikke har mindst fire stjerner i EuroNCAP. Men det er fortsat et plus at alle Dacia har ESC stabilitetskontrol.

Dacia har haft en 20 procents vækst i Europa – og i 2012 blev der solgt 395.000 biler.

Dacia byder på tre års fabriksgaranti - et år mere end Renault.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078