Renault-forhandlere ser frem til Dacia
Lavprismærket Dacia får premiere hos 32-36 udvalgte Renault-forhandlere i Danmark den 13.-14 april.
- Med Dacia får forhandlerne et mærke, som deler teknik med Renault-bilerne og det er en økonomisk fordel, når man ikke skal investere i værktøjer og reservedele til to mærker, siger pressechef Søren Hyltoft fra Renault og Dacia i Danmark.
Forhandlerne er, som Søren Hyltoft udtrykker det, ellevilde og de forstår ikke, at der kun satses forsigtigt med opstarten af Dacia med en målsætning på én procents markedsandel i år. De tror på stor succes.
En bil for danskerne
Dacia rammer perfekt ind i danskernes ønske om billige biler og med en Dacia får man en ny bil til en brugt bils pris - sammenlignet med en bilmodel i samme klasse hos konkurrenterne.
- Man kan også sige at man får en bil i et segment til en pris på en konkurrent i segmentet under. Vores nye B-segment Sandero med 75 hk dieselmotor som kommer til august - vil koste det samme som vores A-segment Renault Twingo altså cirka 110.000 kroner. Vi forhandler fortsat om at få Sandero med lille 3-cylindret benzinmotor fra Clio og den vil blive meget billigere, siger Søren Hyltoft.
Ikke Renault konkurrenter
Renault mener dog generelt ikke, at der bliver tale om, at Dacia vil tage markedsandele fra Renault en kunde til eksempelvis en Scénic MPV til 300.000 kroner vil ikke vælge den nye Dacia Lodgy MPV, der koster 129.000-165.000 kroner. Begge har plads til 5-7 passagerer men der er bedre plads i Lodgy, som er klar hos forhandlerne fra 13. april.
Det samme kan siges om den kommende Dokker varebil, som kommer til august den vil koste cirka 80.000 kroner plus moms, hvor en Kangoo koster godt 130.000 kroner plus moms. Samme størrelse men til en pris under de små biler fra PSA og Fiat (Bipper, Nemo og Fiorino).
Foruden de nævnte Dacia modeller kommer der i august også en helt ny Logan MPV og i begyndelsen af 2014 Duster 4x4. Alle Dacia modeller kan også sælges på gule nummerplader.
Positiv Sandero
Vi har netop prøvet Sandero, Sandero Stepway, Lodgy og Duster ved et 1-dags arrangement i Stockholm i onsdags den 20. februar. Især Sandero overrasker positivt med god affjedringskomfort, mens Lodgy er ret spartansk udformet men til gengæld meget rummelig. Duster 4x4 vil typisk ligge omkring 210.000 kroner og 40.000 kroner billigere med forhjulstræk altså den billigste i sin klasse. Her er udstyret ganske pænt.
- Dacia sælges ud fra devisen: Simpel, pålidelig og smart. Vi vil gerne være for biler, hvad Ikea og Netto er for møbler og fødevarer. Mange, der har købt minibiler, vil på et tidspunkt have mere plads og det får de til stort set samme pris som i Dacia Sandero, siger Søren Hyltoft.
Et minus er, at Lodgy og Duster kun har tre stjerner i EuroNCAP crashtesten, mens Sandero endnu ikke er testet. Teknisk redaktør hos FDM, Søren Rasmussen, vil ikke anbefale en bil, som ikke har mindst fire stjerner i EuroNCAP. Men det er fortsat et plus at alle Dacia har ESC stabilitetskontrol.
Dacia har haft en 20 procents vækst i Europa og i 2012 blev der solgt 395.000 biler.
Dacia byder på tre års fabriksgaranti - et år mere end Renault.