23948sdkhjf

Gammel Triumph triumferede

Oresund Rally havde rekordstort deltagerfelt i regn og sol.
Tredje udgave af Oresund Rally blev med 55 deltagende mandskaber fra Danmark, Sverige, Tyskland og Norge løbets hidtil største og flotteste. Et udvalg af uerstattelige biler, man sjældent ser på nummerplader på disse breddegrader, og da slet ikke sat ind i motorløb på offentlig vej, gjorde løbet flot at skue.

Da støvet havde lagt sig på de østsjællandske landeveje, kunne far og søn-holdet Lars Hjorth fra Frederikssund og Simon Hjort fra Middelfart kåres som vindere i deres Triumph TR4A fra 1966. Ad 240 kilometer på små landeveje var de i stand til at holde gennemsnitshastighederne på omkring 45 kilometer i timen mere præcist end alle konkurrenterne.

For 40 år siden var Lars Hjorth blandt landets bedste co-drivere i hastighedsrally som navigatør for en af datidens fartkonger, John Nordahl. I dag har hans søn Simon nået samme status, men her er disciplinen dog pålidelighedsrally, hvor det ikke gælder om at køre hurtigst, men mest præcist.

Med sejren i Oresund Rally har Lars og Simon Hjorth meldt sig ind i kampen om det uofficielle danmarksmesterskab, FDM DASU Classic. Det føres af et andet far og søn-mandskab, Henrik og Martin Møller-Nielsen fra Allingåbro i en Ford Cortina 1600E fra 1969. De måtte dog tage til takke med en ottendeplads i Oresund Rally.

Turistrallyet blev vundet af Odense-duoen Erik Steffensen og Kent K. Hansen i en Mercedes-Benz 500 SEC fra 1981, mens begynderklassen gik til Ib Rasmussen og Cira Aalund fra Tisvilde i en Jowett Jupiter fra 1952, en bil der er bygget i mindre end 1000 eksemplarer.

Oresund Rally blev kørt i området København-Køge-Ringsted-Roskilde. Løbet er tællende til de uofficielle danske og svenske mesterskaber, og målet er, at løbet i 2014 skal tælle til den nordiske cup i pålidelighedsrally.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094