Alle skal kunne reparere korrekt
Tryg står inde for sine henvisningsværksteder og overvejer krav om certificering i karrosseriarbejde.
- Vi oplever, at autobranchen har taget godt imod vores koncept. Det er jo noget helt nyt for værkstederne, og nogle oplever at have svært ved at få adgang til fabriksvejledninger, men nye leverandører er begyndt at skabe mere gennemsigtighed, siger Mogens Olesen.
Krav om certificering
Tryg måler kun kvaliteten på sine egne, tilknyttede fordels-/henvisningsværksteder, men er ved at brede kvalitetskravene ud til resten af landets reparatører. Mogens Olesen vurderer, at der er kontrakt med alle indenfor et par år, idet det vil tage tid at nå ud til mindre værksteder med lille volumen i forsikringsskader, som bilisten med en skadet bil måtte vælge.
På spørgsmålet hvorvidt Tryg kan være sikker på, at alle nyere biler bliver repareret efter forskrifterne svarer cheftaksatoren, at han kan stå inde for Tryg Reparationsværkstederne.
- Vi er ikke afvisende overfor at kræve eksempelvis en Eurogarant-certificering, eller via Teknologisk Institut, af de værksteder, vi benytter. Men vi er stadig i sonderingsfasen. Vi vil hilse det velkommen, hvis autobranchen selv vil gøre en indsats for at hæve standarden i karrosseriarbejdet, gerne via certificeringer, siger Mogens Olesen.