23948sdkhjf

40 procent færre skadesværksteder om fem år

Karrosseribranchens organisation SKAD forudser en kraftig nedgang og ser gerne mere fokus på kvalitetsværksteder hos forsikringsselskaber.
Der er tre årsager til, at karrosseribyggernes organisation SKAD forventer, at der om få år vil være 40 procent færre der arbejder med autoskader end dagens 2000-2500 værksteder.

For det første sælges der rigtig mange billige mikrobiler, som bliver skrottet efter blot småskader på grund af reparationsgrænsen. For det andet er antallet af skader på biler faldet med 20 procent fra 2011 til 2012. Ydermere stiger antallet af biler med stadig mere avancerede ensorer og radarer, som mindsker risikoen for uheld og skader på bilen.

Sidst, men ikke mindst, er de voksende kvalitetskrav i karrosseribranchen selv og hos forsikringsselskaberne et punkt, der vil få flere værksteder til at stå af. Direktør i SKAD Thomas Krebs mener, at kun de værksteder som vil investere i nyt og nødvendigt udstyr, herunder en kraftig strømforsyning til nye typer punktsvejsemaskiner til cirka 60.000 kroner alene, vil kunne reparere biler fra 2005 og frem for forsikringsselskaberne.

- Mange bilforretningers pladeværksted har hidtil været placeret bagest i butikken og eksisteret i et mentalt tomrum i forhold til efteruddannelse og kvalitet. Nu bliver der stillet meget større krav til virksomheder, der vil lave skadesarbejde, om at opkvalificere pladesmedene på kurser og investere i udstyr, som kan leve op til nye og langt højere krav fra forsikringsselskaberne om fabrikskvalitet i skadesarbejdet, siger Thomas Krebs.

Han nævner som eksempel den nye BMW teknologi, som blandt andet anvendes i elbilen i3, hvor kun fjedrene er af stål – resten er kulfiber (80 procent) og aluminium (18 procent), der skal limes og nittes ved skadesarbejde. Det kræver i høj grad efteruddannelse.

Fordelsdebat på hovet

Forsikringsselskabet Tryg har, som pioner i branchen, indført et kvalitetskoncept, hvor værkstederne stikprøvekontrolleres for, om de følger bilfabrikanternes reparationsanvisninger for også nye typer lodning, nitning, limning og punktsvejsning. Det burde vende den tidligere harmdirrende debat i autobranchen omkring fordelsværksteder på hovedet. For er det ikke rimeligt, at et selskab som Tryg fremover kun sender kundebiler til sine udvalgte fordelsværksteder?

- Principielt ja, men strukturelt nej, fordi Trygs autoskadeafdeling nu er delt op i en indkøbsafdeling og en taksatorafdeling med hvert sit udgangspunkt i pris og kvalitet. En del af selv Trygs fordelsværksteder har endnu ikke det rigtige udstyr til alle slags biler. Kun hvis man sender biler til et værksted, der er Eurogarant-certificeret, kan et forsikringsselskab vide, at enhver bil bliver repareret efter forskrifterne, siger Thomas Krebs.

Flere fordelsværksteder

Han håber, at også bilistforeningen FDMs fokus på bilreparationer og kvalitet kan åbne forbrugernes øjne for, at deres nyere bil bliver repareret på det rigtige værksted.

- Selv om vi i SKAD principielt tilslutter os den internationale parole "Freedom to repair" i såvel EU som USA, så må vi erkende, at vi vil se flere og flere fordels- og henvisningsværksteder. Men forsikringsselskabernes henvisning af bilister med skader bør tage udgangspunkt i kvalitet og ikke pris. Tryg er på rette vej, også med efteruddannelse af taksatorerne i mangel af en egentlig taksatoruddannelse, og SKAD tager hatten af for initiativet og håber, at langt flere forsikringsselskaber følger efter, siger Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078