23948sdkhjf

Politisk klimasejr til autobranchen

Med regeringens nyligt fremlagte klimaplan høster autobranchen en politisk sejr. Klimaminister Martin Lidegaard lægger op til afgiftsmæssigt at ligestille plug-in hybridbiler med rene el-biler. En sag D.A.F har kæmpet for i flere år.
- Afgiftsfritagelsen for plug-in hybridbiler har været en vigtig sag for os, og vi vil gerne kvittere for, at der er blevet lyttet fra politisk side. Plug-in hybridteknologien er en af de mest omkostningslette løsninger til at nedbringe personbilismens CO2-udledning, pointerer Jens Brendstrup, der er adm. direktør i D.A.F.

For omtrent et år siden afholdt D.A.F i samarbejde med FDM et arrangement om plug-in hybridbiler på Christiansborg. Flere politikere fra venstre og højre side af folketinget var mødt op for at høre mere om teknologien og autobranchens forslag til at reducere personbilismens CO2-udledning. I tråd med titlen på arrangementet "fremtiden er her allerede", fik politikerne også mulighed for at prøvekøre en række af de nyeste plug-in hybridbiler på markedet.

Et år senere er branchens forslag om at afgiftsfritage plug-in hybridbilerne, på lige fod med elbiler, et centralt element i regeringens klimaplan for transportsektoren.

Ud over arrangementet på Christiansborg har D.A.F afholdt utallige møder med både politikere og embedsværket. I øvrigt har D.A.F stået i spidsen for en branchegruppe med repræsentanter for forhandlere, importører, forsikringsbranchen og forskningen, der fik tildelt midler fra trafikstyrelsen til en kortlægning af mulighederne for plug-in hybridbiler i Danmark.

Jens Brendstrup påpeger, at det især har været vigtigt for bilforhandlerne, at alle nye teknologier har de samme muligheder på markedet. Ifølge ham har det været helt forkert, at man fra politisk side kun har valgt at fokusere på elbilen indtil nu.

- Hele konkurs-historien med Better Place har vist, at danskerne endnu ikke er parate til at køre på el. En begrænset rækkevidde og lang optankningstid sætter uacceptable begrænsninger for bilisten. Derfor må CO2-problemet løses på en anden måde – ikke af én, men af flere sideløbende og konkurrerende teknologier, understreger Jens Brendstrup.

Den manglende ligestilling mellem plug-in hybrid- og elbiler har indtil nu kostet samfundet mange tons CO2 og flere interessante bilmodeller livet på det danske marked. Eksempelvis har man i Sverige formået at få størstedelen af taxaer i større byer til at køre plug-in hybrid, mens Toyota, i afmagt over for de høje afgifter, opgav at introducere deres plug-in hybridmodeller her i landet.

- Jeg er ret sikker på, at der nu vil ske ting og sager med plug-in hybridbilerne. Der er flere modeller på markedet allerede, og der kommer endnu flere til de kommende år. Samtidig ved vi, at bilens driftsøkonomi bliver vægtet meget højt af bilkøbere – et punkt, hvor plug-in hybridbilerne er meget stærke. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at vi kort tid efter vedtagelsen af afgiftsfritagelsen vil se en kraftig vækst i antallet af plug-in hybridbiler på de danske veje, siger Jens Brendstrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078