23948sdkhjf

Fluid Film til den danske autobranche

| Af Hans Rømer | Tip redaktionen om en historie

Langtidsvirkende rustbeskyttelse og smøremiddel baseret på fedtstoffet i uld, som i mange år har bevist sine gode egenskaber i USA, tilbydes nu i Danmark.

De fleste kendte midler, der benyttes til undervognsbehandling og smøring i Danmark, indeholder opløsningsmidler og skal derfor benyttes under særlige sikkerheds- og miljømæssige forhold. Det gør Fluid Film ikke. Det er baseret på lanolin, der også er kendt som uldvoks.

- Fluid Film er ganske enkelt for godt til ikke at være kendt og benyttet i Danmark, Dets virkning som beskyttelse mod korrosion og som smøremiddel har været kendt i over 70 år, siger den danske forhandler, Niels Anker S. Larsen.

Han fik for et års tid siden muligheden for at lancere og sælge det på det danske marked og har indrettet et mindre lager for Fluid Film Danmark på Skelstedet 7 i Vedbæk. Flere og flere er også begyndt at interessere sig for det lidt unikke rustbeskyttelses- og smøremiddel, som er beskyttet mod parallelimport.

Niels Anker S. Larsen er klar over, at han er oppe imod et meget veletableret netværk af rustbeskyttelsesværksteder i Danmark. De udfører alle med hver sine koncepter et godt og grundigt arbejde med at holde den danske bilpark godt beskyttet mod rust på grund af vejsnavs, vand og ikke mindst vejsalt. Alligevel er han overbevist om, at der også er et marked i Danmark for Fluid Film.

Unikke egenskaber

- Forhistorien er som så ofte lidt speciel. I begyndelsen af 1940’erne blev stifteren af Eureka Chemical Company i San Francisco kontaktet af den amerikanske flåde. Man ønskede et produkt, der kunne nedbringe flådens meget høje omkostninger til bekæmpelse af rust i skibenes ballasttanke og andre steder. Produktet, flåden blev præsenteret for, var Fluid Film, fortæller Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film beskytter angiveligt op mod 80-100 gange bedre mod korrosion end mange petroleumsbaserede rustbeskyttelsesmidler. Lanolinen har unikke egenskaber. Foruden at beskytte metallet mod rustangreb, trænger det ind i metallet og stopper allerede eksisterende rustdannelser. De kontante resultater var, at flådens udgifter til vedligeholdelse, rustbekæmpelse, forsegling og maling blev kraftigt reduceret. Mange anvendelsesområder

- Det er dog ikke kun inden for skibsfarten og senere offshore-industrien, Fluid Film er blevet testet på millioner af kvadratmeter gennem de seneste 70 år. Andre industrier og områder som bilindustrien, luftfarten, landbruget tog det hurtigt til sig, og det er ikke kun på grund af dets egenskaber som rustbeskyttelse. Det benyttes også som smøremiddel og fugtbeskyttelse på ledningsnet og poler ved batterier og som smøremiddel til hængsler. Og meget aktuelt kan anvendes på gummilister, så de ikke fryser. Blandt referencerne er Caterpillar, John Deere, NASA og Siemens. Og så har det fået en særlig værdi blandt veteranbilentusiaster, som ikke alle er så glade for at beskytte deres kære bil med petroleumsbaseret rustbeskyttelse, forklarer Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film findes i forskellige portionsstørrelser og viskositet afhængigt af, hvilket formål det benyttes til. De mindste portioner er på spraydåser og indeholder 400 ml. Større portioner fra 1 til 208 liter sælges på plastikflasker, spande og tønder.

Undervognsbehandling

Der er forskellige modeller for undervognsbehandling, som Niels Anker S. Larsen vurderer, kan være interessante for autobranchen i Danmark. Den enkle hvor bilens undervogn – minus hulrum – for eksempel i forbindelse med et dækskifte får en hurtig behandling med Fluid Film. Her er der tale om biler, som i forvejen er undervognsbehandlede. Fluid Film genaktiverer de bestående behandlinger, forhindrer korrosion og standser påbegyndte skader. Sådan en behandling holder i et år eller til seks gange undervognsvask.

Den samme behandling kan suppleres med Perma Film, som tørrer og sikrer undervognen i op til seks år. Dette produkt kommer også snart på spraydåse. Bilen skal kontrolleres med intervaller på 12-14 måneder for, om der er perforeringer, som så skal lukkes efter eksempelvis stenslag. Begge disse typer behandlinger kan udvides med hulrumsbehandling med Fluid Film AR. En sådan behandling holder i 15 år.

Niels Anker S. Larsen vurderer, at tilbud med Fluid Film-behandling både kan være interessant for individuelle autoværksteder, dækcentre og klargøringscentre.

Afprøvning

Benny Gisselmann, som har AutoMester-værksted i Gråsten, er i gang med at afprøve Fluid Film på en Opel Corsa fra 2005, som en af hans svende har. Bilen har aldrig tidligere været undervognsbehandlet. Det foregik lige som andre former for undervognsbehandling, så bilen er også blevet behandlet i vanger og døre. En mærkbar forskel var, at det ikke lugtede, som det ellers gør, bemærker Benny Gisselmann. Ud over lidt instruktion i brugen af Fluid Film, kræver det efter hans vurdering ikke noget særligt, så det kan godt foregå på et almindeligt værksted.

- Vi har efterfølgende haft bilen inde et par gange og kigget på den, og det ser stadig pænt ud, siger Benny Gisselmann. Han er spændt på at se, hvor længe behandlingen holder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Stenhøj overtager Semler Værktøj

Semlers afdeling for salg af værkestedsudstyr bliver en del af Stenhøj DK.

Magnussen imponerer i corona-comeback

Nyt motorsportsmagasin netter

107procent.dk er navnet på Danmarks nye motorsportsmagasin, opkaldt efter én af Formel 1’s kvalifikationsregler.

Her købes flest og færrest elbiler

Plus

Elbil-markedet hæmmet af dyr ladestrøm på farten

Danske elbilister i foreningen FDEL har klaget til Forbruger- og Konkurrencestyrelsen over, hvad de kalder en jungle af hæmmende prisstrukturer, som kan hindre salget af elbiler.

Vettel: Ferrari tilbød mig aldrig en ny kontrakt

Nyhedsbrev

8.402 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Plus

UGENS LEDER - ...om corona: Er der noget godt at sige om krisen?

Online Avis Arkiv
Plus

Byens Bilpleje ind i Sverige via opkøb

Vækst uden for Danmarks grænser er målet, og Tyskland, Norge og Finland er også i pipelinen.

Plus

Dansk Bilglas rebrander sig mod nye tider

Ledelsen finder årets resultat i 2019 mindre tilfredsstillende - det er påvirket negativt af betydelige omkostninger i forbindelse restrukturering af virksomhedens afdelinger.

Bilsalget på vej ud af corona-krisen

Efter et par hårde måneder, giver salgstallene for juni måned grund til optimisme. Den forgangne måneds bilsalg var kun beskedent lavere end i juni 2019, viser tallene fra De Danske Bilimportører.

Plus

Antirust: LHG Group styrer nu både Suvo og Tectyl

Leverandøren LHG Group, der forhandler og ejer brandet Suvo, skal fremover også distribuere Tectyls rustbeskyttelseskoncept.

Bad medarbejdere gå ned i løn – nu får de i stedet en bonus

Sådan bliver bilsælgeren digital

Mommark, Auto-IT og Bilbranchen står bag ny digital uddannelse i bilbranchen med fokus på kundens digitale rejse.

Plus

En uforudsigelig F1-sæson i vente

Vinder Hamilton sit syvende verdensmesterskab? Hvordan vil en "fyret" Vettel gebærde sig? Og kan Kevin blive best of the rest? I weekenden flages F1 2020 i gang igen.

Plus

Formel 1 for begyndere

Har du aldrig tilbragt en weekend i sofaen med fjernsynet kørende til lyden af brølende V6-motorer? Og giver denne sommers staycation anledning til at tjekke motorsportens kongeklasse ud. Så er her en guide, der klæder dig på til at få styr på, hvad der foregår og hvornår.

Ny bilforsikring til folk uden bil

Autobutler har kåret årets bedste værksted

Ny undersøgelse: Hver fjerde forhandler venter fyringer

Genève-showet i akut krise

Den fortsat mest prestigefyldte internationale biludstilling, Genève-salon’en, kan stå foran lukning.

Volvo tilbagekalder flere end 14.000 biler i Danmark

AutoBranchen efterlyser ladestandere: Lad os nu se en langsigtet plan

Blue World henter en investor om ugen trods corona

Ford tilbageholder hybrid-bestseller - også i Danmark

Bosch-forhandler taber penge på selskabslukning

Det betyder Motorstyrelsens stramninger for importbiler

Håndsprit kan skade bilens kabine

Hæder til lille autoværksted

Koed udnævner ny direktør

UGENS LEDER - ...om mersalg der venter efter sommer

Plus

Om Seeberg er et modigt valg? Nej, et synligt valg

Østjysk BMW-specialist vil geare op

Plus

Bilfinansiering - tre gange indtjening

Plus

Steffensen ude som direktør

Samsø har flest elbiler

Brug for flere lærlinge - også midt i en krisetid

Ny dæk-direktør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Er den nye Defender for blød? Her er Ineos Grenadier

Punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Tilbage til fremtiden - brugttest af BMW i8

Gratis e-fakturering - e-conomic sætter ny standard

Tre trin for at finde dit nye brandsikre skab fra DENIOS

Nyt overblik i AutoDesktop gør mersalg lettere

Coronafrygt? Kør-selv er den sikreste form for ferie

Udsugning af olietåge og svejserøg hos J.E. Pedersen

Kabelforskrækket? Nu kan Jaguar I-Pace oplades trådløst

Har du hørt om SpillGuard®?

Mange forespørgsler på udsugning hos tandlæger i hele Verden

Højresvingskamera giver bedre overblik

Øget effektivitet med MoonWalk - automatiseret blandeanlag

Anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Range Rover Evoque er vokset ud af dametasken

COVID-19: bott Care Screen

Sandblæsekabine med cyklon

Udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Dygtige drenge udlært fra TEC Erhvervsskole

Volkswagen investerer 1,3 mia. kroner i fremtidens batterier

Stærke priser på aircondition reservedele!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra

Fyld op med PyroBubbles® under transport

Effektiv desinficering af større overflader mod bl.a. Corona

Send til en kollega

0.156