23948sdkhjf

Fluid Film til den danske autobranche

| Af Hans Rømer | Tip redaktionen om en historie

Langtidsvirkende rustbeskyttelse og smøremiddel baseret på fedtstoffet i uld, som i mange år har bevist sine gode egenskaber i USA, tilbydes nu i Danmark.

De fleste kendte midler, der benyttes til undervognsbehandling og smøring i Danmark, indeholder opløsningsmidler og skal derfor benyttes under særlige sikkerheds- og miljømæssige forhold. Det gør Fluid Film ikke. Det er baseret på lanolin, der også er kendt som uldvoks.

- Fluid Film er ganske enkelt for godt til ikke at være kendt og benyttet i Danmark, Dets virkning som beskyttelse mod korrosion og som smøremiddel har været kendt i over 70 år, siger den danske forhandler, Niels Anker S. Larsen.

Han fik for et års tid siden muligheden for at lancere og sælge det på det danske marked og har indrettet et mindre lager for Fluid Film Danmark på Skelstedet 7 i Vedbæk. Flere og flere er også begyndt at interessere sig for det lidt unikke rustbeskyttelses- og smøremiddel, som er beskyttet mod parallelimport.

Niels Anker S. Larsen er klar over, at han er oppe imod et meget veletableret netværk af rustbeskyttelsesværksteder i Danmark. De udfører alle med hver sine koncepter et godt og grundigt arbejde med at holde den danske bilpark godt beskyttet mod rust på grund af vejsnavs, vand og ikke mindst vejsalt. Alligevel er han overbevist om, at der også er et marked i Danmark for Fluid Film.

Unikke egenskaber

- Forhistorien er som så ofte lidt speciel. I begyndelsen af 1940’erne blev stifteren af Eureka Chemical Company i San Francisco kontaktet af den amerikanske flåde. Man ønskede et produkt, der kunne nedbringe flådens meget høje omkostninger til bekæmpelse af rust i skibenes ballasttanke og andre steder. Produktet, flåden blev præsenteret for, var Fluid Film, fortæller Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film beskytter angiveligt op mod 80-100 gange bedre mod korrosion end mange petroleumsbaserede rustbeskyttelsesmidler. Lanolinen har unikke egenskaber. Foruden at beskytte metallet mod rustangreb, trænger det ind i metallet og stopper allerede eksisterende rustdannelser. De kontante resultater var, at flådens udgifter til vedligeholdelse, rustbekæmpelse, forsegling og maling blev kraftigt reduceret. Mange anvendelsesområder

- Det er dog ikke kun inden for skibsfarten og senere offshore-industrien, Fluid Film er blevet testet på millioner af kvadratmeter gennem de seneste 70 år. Andre industrier og områder som bilindustrien, luftfarten, landbruget tog det hurtigt til sig, og det er ikke kun på grund af dets egenskaber som rustbeskyttelse. Det benyttes også som smøremiddel og fugtbeskyttelse på ledningsnet og poler ved batterier og som smøremiddel til hængsler. Og meget aktuelt kan anvendes på gummilister, så de ikke fryser. Blandt referencerne er Caterpillar, John Deere, NASA og Siemens. Og så har det fået en særlig værdi blandt veteranbilentusiaster, som ikke alle er så glade for at beskytte deres kære bil med petroleumsbaseret rustbeskyttelse, forklarer Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film findes i forskellige portionsstørrelser og viskositet afhængigt af, hvilket formål det benyttes til. De mindste portioner er på spraydåser og indeholder 400 ml. Større portioner fra 1 til 208 liter sælges på plastikflasker, spande og tønder.

Undervognsbehandling

Der er forskellige modeller for undervognsbehandling, som Niels Anker S. Larsen vurderer, kan være interessante for autobranchen i Danmark. Den enkle hvor bilens undervogn – minus hulrum – for eksempel i forbindelse med et dækskifte får en hurtig behandling med Fluid Film. Her er der tale om biler, som i forvejen er undervognsbehandlede. Fluid Film genaktiverer de bestående behandlinger, forhindrer korrosion og standser påbegyndte skader. Sådan en behandling holder i et år eller til seks gange undervognsvask.

Den samme behandling kan suppleres med Perma Film, som tørrer og sikrer undervognen i op til seks år. Dette produkt kommer også snart på spraydåse. Bilen skal kontrolleres med intervaller på 12-14 måneder for, om der er perforeringer, som så skal lukkes efter eksempelvis stenslag. Begge disse typer behandlinger kan udvides med hulrumsbehandling med Fluid Film AR. En sådan behandling holder i 15 år.

Niels Anker S. Larsen vurderer, at tilbud med Fluid Film-behandling både kan være interessant for individuelle autoværksteder, dækcentre og klargøringscentre.

Afprøvning

Benny Gisselmann, som har AutoMester-værksted i Gråsten, er i gang med at afprøve Fluid Film på en Opel Corsa fra 2005, som en af hans svende har. Bilen har aldrig tidligere været undervognsbehandlet. Det foregik lige som andre former for undervognsbehandling, så bilen er også blevet behandlet i vanger og døre. En mærkbar forskel var, at det ikke lugtede, som det ellers gør, bemærker Benny Gisselmann. Ud over lidt instruktion i brugen af Fluid Film, kræver det efter hans vurdering ikke noget særligt, så det kan godt foregå på et almindeligt værksted.

- Vi har efterfølgende haft bilen inde et par gange og kigget på den, og det ser stadig pænt ud, siger Benny Gisselmann. Han er spændt på at se, hvor længe behandlingen holder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Semler skærer ned på antallet af VW-forhandlere

De danske VW-forhandlere får nye kontrakter fra 1. april 2020 - ligesom i hele Europa. Det betyder færre ejere, mens antallet af udsalgssteder bevares.

Bil-gigant rykker

Plus

Luksusbilhus med nyt underskud

My Garage, der ejes af Lego-milliardæren Anders Kirk Johansen, har igen Ferrari-røde tal på bundlinjen.

Ferrari bilhus åbnet i Lyngby

8500 kvadratmeter til et stort arkitekttegnet bildomicil, der rummer virksomheden Formula - den danske forhandler og importør af de italienske bilikoner Ferrari og Maserati.

Nyhedsbrev

Lakleverandør blev 75 år

Baden-Jensen blev fejret i Ballerup i fredags den 10. maj. På næste fredag den 24. maj sker det i Kolding.

Online Avis Arkiv
Plus

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Elbiler stiller store krav til uddannelse

Den tyske leverandør Bosch undrer sig over, at der ikke findes officielle krav til undervisninger på området inden for elbiler. Det gør der i Tyskland.

Plus

Sound-design til Fiesta

Første svenske tilladelse til selvkørende bil

Tom K. - legenden på Le Mans

Plus

Ædelt udstødningsstål går som varmt brød

Schmiedmann mærker stigende efterspørgsel på sportsudstødninger af flere mærker til både privatkunder og erhvervssalg.

Plus

Konkurser i autobranchen i april

Plus

Branchen har sovet i bildata-timen

Hjernemadsen er på bilsælgere

Plus

Ude og inde i autobranchen - uge 17 og 18

5 korte nyheder - bl.a. om Monroe

Plus

Derfor trækker retssager ud

Der er mange årsager til, at retssager er så langvarige - og dermed kostbare - og det er ikke kun fordi, der er salærkroner involveret.

Plus

Salget af udstødninger dykker

FTZ holder markedsandele og ser en stigning i salget af katalysatorer, ligesom rensning af dieselpartikelfiltre er et indsatsområde.

Plus

Automobit hjælper værkstederne

Plus

Velkommen til Monaco - i Danmark

De to årlige historiske grandprixer i Aarhus og København har markeret sig som de vigtigste motorløb i Danmark. Det ene - løbet i Jylland - køres i den kommende weekend

Formel 1 vender tilbage til Holland efter 35 år

Plus

ANALYSE: Derfor er EP-valget vigtigt

EU spiller en afgørende rolle, når det vilkårene autobranchen. Derfor skal du følge med i valgkampen.

Ny grossist i motorsport

Der er faktisk penge at hente i motorsport - også selv om man ikke hedder Magnussen til efternavn. Hør hvad folkene bag Jocks vurderer.

Plus 1

Dyre biler kører bedst

Tesla-ejere er mest tilfredse, mens ejere af Renault ligger i bund, når det gælder opfattelsen af bilenes køreegenskaber

Magnussen efter Grosjean-duel: Vi skal have en snak

De to Haas-kørere duellerede i slutningen af søndagens Formel 1-grandprix i Barcelona.

ELBILER & VÆRKSTEDERNE
Indtjening under pres i Holland

Plus 1

Triscan har udviklet Tesla-reservedele

Branchedirektør: Pas på køb af dæk på nettet

Plus

macsDIA - værkstedets nye digitale assistent

Iværksætter køber sin virksomhed tilbage

Plus

Ude og inde i autobranchen fra uge 17

Bilsalget i april var afdæmpet

Gennembrud for serviceaftaler

Bilforhandler får forhøjet bøde i sag om kontante betalinger

Citroën i Vejle er konkurs

Nordjysk bilhus fejrer 80 års dag

Hvem ejer retten til bilens data?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Den Gamle By går digitalt med nye omklædningsskabe

Det nye smykkeskrin – Range Rover Evoque er tilbage

Nyt mundstykke i sortimentet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv hos Boehringer Ingelheim

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Vinder af hjemmeside fundet

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af Calcium-sulfat dampe hos Boehringer Ingelheim

Skynd dig - sidste chance for tilmelding Biltorvets Årsdag

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Elektrisk stjerne – her er priserne på Mercedes EQC

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Total lancerer banebrydende produkter til el- og hybridbiler

Sådan kommer du hurtigt i drift med lagerautomaten

Sidste chance! Vind 10.000 kr på under ét minut

NYHED: 2-søjlet autolift med topramme

Kør bilspil med Biltorvet - vind for 10.000 kr

Dan Johnsen er ny medarbejder hos JO Hydraulics A/S

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Po...

ONE STOP svejse-shopping hos Løwener

Skab tillid med klima ikon

Tre centrale udfordringer i Supply Chain Management & hvordan man kan løse ...

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger...

Send til en kollega

0.16