23948sdkhjf

Fluid Film til den danske autobranche

| Af Hans Rømer | Tip redaktionen om en historie

Langtidsvirkende rustbeskyttelse og smøremiddel baseret på fedtstoffet i uld, som i mange år har bevist sine gode egenskaber i USA, tilbydes nu i Danmark.

De fleste kendte midler, der benyttes til undervognsbehandling og smøring i Danmark, indeholder opløsningsmidler og skal derfor benyttes under særlige sikkerheds- og miljømæssige forhold. Det gør Fluid Film ikke. Det er baseret på lanolin, der også er kendt som uldvoks.

- Fluid Film er ganske enkelt for godt til ikke at være kendt og benyttet i Danmark, Dets virkning som beskyttelse mod korrosion og som smøremiddel har været kendt i over 70 år, siger den danske forhandler, Niels Anker S. Larsen.

Han fik for et års tid siden muligheden for at lancere og sælge det på det danske marked og har indrettet et mindre lager for Fluid Film Danmark på Skelstedet 7 i Vedbæk. Flere og flere er også begyndt at interessere sig for det lidt unikke rustbeskyttelses- og smøremiddel, som er beskyttet mod parallelimport.

Niels Anker S. Larsen er klar over, at han er oppe imod et meget veletableret netværk af rustbeskyttelsesværksteder i Danmark. De udfører alle med hver sine koncepter et godt og grundigt arbejde med at holde den danske bilpark godt beskyttet mod rust på grund af vejsnavs, vand og ikke mindst vejsalt. Alligevel er han overbevist om, at der også er et marked i Danmark for Fluid Film.

Unikke egenskaber

- Forhistorien er som så ofte lidt speciel. I begyndelsen af 1940’erne blev stifteren af Eureka Chemical Company i San Francisco kontaktet af den amerikanske flåde. Man ønskede et produkt, der kunne nedbringe flådens meget høje omkostninger til bekæmpelse af rust i skibenes ballasttanke og andre steder. Produktet, flåden blev præsenteret for, var Fluid Film, fortæller Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film beskytter angiveligt op mod 80-100 gange bedre mod korrosion end mange petroleumsbaserede rustbeskyttelsesmidler. Lanolinen har unikke egenskaber. Foruden at beskytte metallet mod rustangreb, trænger det ind i metallet og stopper allerede eksisterende rustdannelser. De kontante resultater var, at flådens udgifter til vedligeholdelse, rustbekæmpelse, forsegling og maling blev kraftigt reduceret. Mange anvendelsesområder

- Det er dog ikke kun inden for skibsfarten og senere offshore-industrien, Fluid Film er blevet testet på millioner af kvadratmeter gennem de seneste 70 år. Andre industrier og områder som bilindustrien, luftfarten, landbruget tog det hurtigt til sig, og det er ikke kun på grund af dets egenskaber som rustbeskyttelse. Det benyttes også som smøremiddel og fugtbeskyttelse på ledningsnet og poler ved batterier og som smøremiddel til hængsler. Og meget aktuelt kan anvendes på gummilister, så de ikke fryser. Blandt referencerne er Caterpillar, John Deere, NASA og Siemens. Og så har det fået en særlig værdi blandt veteranbilentusiaster, som ikke alle er så glade for at beskytte deres kære bil med petroleumsbaseret rustbeskyttelse, forklarer Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film findes i forskellige portionsstørrelser og viskositet afhængigt af, hvilket formål det benyttes til. De mindste portioner er på spraydåser og indeholder 400 ml. Større portioner fra 1 til 208 liter sælges på plastikflasker, spande og tønder.

Undervognsbehandling

Der er forskellige modeller for undervognsbehandling, som Niels Anker S. Larsen vurderer, kan være interessante for autobranchen i Danmark. Den enkle hvor bilens undervogn – minus hulrum – for eksempel i forbindelse med et dækskifte får en hurtig behandling med Fluid Film. Her er der tale om biler, som i forvejen er undervognsbehandlede. Fluid Film genaktiverer de bestående behandlinger, forhindrer korrosion og standser påbegyndte skader. Sådan en behandling holder i et år eller til seks gange undervognsvask.

Den samme behandling kan suppleres med Perma Film, som tørrer og sikrer undervognen i op til seks år. Dette produkt kommer også snart på spraydåse. Bilen skal kontrolleres med intervaller på 12-14 måneder for, om der er perforeringer, som så skal lukkes efter eksempelvis stenslag. Begge disse typer behandlinger kan udvides med hulrumsbehandling med Fluid Film AR. En sådan behandling holder i 15 år.

Niels Anker S. Larsen vurderer, at tilbud med Fluid Film-behandling både kan være interessant for individuelle autoværksteder, dækcentre og klargøringscentre.

Afprøvning

Benny Gisselmann, som har AutoMester-værksted i Gråsten, er i gang med at afprøve Fluid Film på en Opel Corsa fra 2005, som en af hans svende har. Bilen har aldrig tidligere været undervognsbehandlet. Det foregik lige som andre former for undervognsbehandling, så bilen er også blevet behandlet i vanger og døre. En mærkbar forskel var, at det ikke lugtede, som det ellers gør, bemærker Benny Gisselmann. Ud over lidt instruktion i brugen af Fluid Film, kræver det efter hans vurdering ikke noget særligt, så det kan godt foregå på et almindeligt værksted.

- Vi har efterfølgende haft bilen inde et par gange og kigget på den, og det ser stadig pænt ud, siger Benny Gisselmann. Han er spændt på at se, hvor længe behandlingen holder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

FTZ-direktør går til Semler

Den 1. november sker et af de markante direktørskifte i den danske autobranche. Tidligere vicedirektør i FTZ, Jens N. Andersen tiltræder en nyoprettet stilling som Director, Group Aftersales hos Semler.

Plus

Auto-ledere i EU fraråder hård Brexit

Bilindustrien advarer om katastrofale konsekvenser, som et "no-deal Brexit" vil have for autobranchen og for hele den europæiske økonomi.

Årsmøder midt i en omstillingstid

Denne uge holder to af de afgørende organisationer årsmøder, torsdag AutoBranchen Danmark i Vejle og dagen efter, Dansk Bilbrancheråd i Silkeborg. Begge steder er elbilerne højt på dagsordenen

Plus

Overraskelse i motorsport: Magnussen er ude

Magnussen ryster på hovedet efter uheldig dominoeffekt

Kevin Magnussen lå solidt til VM-point i Singapore, da Formel 1-skæbnen gik imod ham.

Plus

Kæde opruster med ny type AC-fyldestationer

Nyhedsbrev

Plus

Batteridrevet varmepistol er alsidig på værkstedet

Online Avis Arkiv
Plus

Stop kundernes farlige nys og tilduggede ruder

Plus

Ny kritik af Motorstyrelsen

Bilforhandlere er også ramt af de tekniske problemer hos udskældt styrelse.

Katastrofal afslutning sender Magnussen på sidstepladsen

Plus

Illegal import af kølemidler vokser

Der smugles flere HFC-kølemidler til Danmark. Stort problem, mener brancheorganisation.

Plus

Nissans danske direktør er stoppet

Ralph Gonsalves har forladt Nissan Danmark efter snart syv år som landechef. En efterfølger er på vej.

Plus

Autogrossist stopper

Michael Bendtsen er fratrådt Lyddæmper-Centralen efter mere end 30 år.

Auto IT åbner nye salgs-veje for bilforhandlere

Med nyt værktøj kan forhandleren ramme de kunder, som er interesseret i netop den type bil, forhandleren vil sælge.

Plus

Ung begejstring for ny uddannelse

Plus

Tesla slår Porsche på Nürburgringen

Plus

Skjern først med ny uddannelse

14 unge på Skjern Tekniske Skole taget hul på verdens første Bosch mekaniker/lærlinge-uddannelse med indbygget systemtekniker-del. Det nye system er danskudviklet.

Haas-chef overvejede udskiftning men valgte rutinen

Biler - dem sælger man da på nettet!

Strejke lammer GM i USA

Plus

Testeren er lærlingens vigtigste værktøj

Henry Petersen, teknisk chef hos Bosch, fortalte de nye Bosch-lærlinge om en udfordrende fremtid med bl.a. Augmented Reality og opkoblede biler.

Plus

Nyudviklet brandtæppe kan kvæle ild i elbiler

Norsk brandvæsen har testet og indført brandtæpper af kvarts, der kan kvæle genstridige bilbrande, som især elbiler rammes af.

Flere danskere benytter frie værksteder

Men flertallet foretrækker stadig mærkeværkstederne, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

To røverhistorier - to forsider

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Plus

Ny direktør hos Sand Jensen Leasing

Plus 1

UGENS LEDER - om motorstyrelsens problemer

Plus

Elon Musk håner konkurrenterne

Plus 1

Branchen pålægges flere byrder

Plus

Rygte: Volkswagen vil købe Tesla

Plus

Konkurser i august i autobranchen

Plus

LEDER ...og historien gentager sig

Plus

Ny mand i direktionen for Walker

25 år hos Refako

Plus

Her er tjeklisten til god og korrekt markedsføring

JWL bliver total-leverandør i trykluft

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Synes du også, at øverste hylder er djævlens påfund?

LEASING? - det har noget med biler at gøre ikke?

Skal udstyret være i orden, skal du vælge DENSORB

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Show Truck, Heavy Metal Tour

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Er du klar til at gå pro?

Firecylindret Jaguar F-type er et røverkøb der skal prygles

Slip for tungt arbejde med ny hjulløfter

Dansk Procesventilation har færdiggjort punkt- og støvsugning fra posepakkemaskine hos Wewers Mørtel

Er du opmærksom på komplementerende produkter? Vi hjælper dig på vej…

Har du set vores nye katalog for efteråret 2019?

Mød os på HI-messen

Auto IT åbner nye salgsveje for forhandlere

Hvad er STADIG farligere end din svigermor?

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Har du styr på dine lovpligtige serviceeftersyn?

Brug tid på din nye medarbejder

Opel Astra rammer nyt lavpunkt - gassen er helt nede

ELF: Sponsor for The Distinguished Gentleman's Ride

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg ...

Kører du som en brækket arm?

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

Lambdasonde fejlkoder betyder langt fra altid at lambdasonden er defekt

Kom og mød os på HI-messen 1. – 3. oktober 2019

Send til en kollega

0.195