23948sdkhjf

Fluid Film til den danske autobranche

| Af Hans Rømer | Tip redaktionen om en historie

Langtidsvirkende rustbeskyttelse og smøremiddel baseret på fedtstoffet i uld, som i mange år har bevist sine gode egenskaber i USA, tilbydes nu i Danmark.

De fleste kendte midler, der benyttes til undervognsbehandling og smøring i Danmark, indeholder opløsningsmidler og skal derfor benyttes under særlige sikkerheds- og miljømæssige forhold. Det gør Fluid Film ikke. Det er baseret på lanolin, der også er kendt som uldvoks.

- Fluid Film er ganske enkelt for godt til ikke at være kendt og benyttet i Danmark, Dets virkning som beskyttelse mod korrosion og som smøremiddel har været kendt i over 70 år, siger den danske forhandler, Niels Anker S. Larsen.

Han fik for et års tid siden muligheden for at lancere og sælge det på det danske marked og har indrettet et mindre lager for Fluid Film Danmark på Skelstedet 7 i Vedbæk. Flere og flere er også begyndt at interessere sig for det lidt unikke rustbeskyttelses- og smøremiddel, som er beskyttet mod parallelimport.

Niels Anker S. Larsen er klar over, at han er oppe imod et meget veletableret netværk af rustbeskyttelsesværksteder i Danmark. De udfører alle med hver sine koncepter et godt og grundigt arbejde med at holde den danske bilpark godt beskyttet mod rust på grund af vejsnavs, vand og ikke mindst vejsalt. Alligevel er han overbevist om, at der også er et marked i Danmark for Fluid Film.

Unikke egenskaber

- Forhistorien er som så ofte lidt speciel. I begyndelsen af 1940’erne blev stifteren af Eureka Chemical Company i San Francisco kontaktet af den amerikanske flåde. Man ønskede et produkt, der kunne nedbringe flådens meget høje omkostninger til bekæmpelse af rust i skibenes ballasttanke og andre steder. Produktet, flåden blev præsenteret for, var Fluid Film, fortæller Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film beskytter angiveligt op mod 80-100 gange bedre mod korrosion end mange petroleumsbaserede rustbeskyttelsesmidler. Lanolinen har unikke egenskaber. Foruden at beskytte metallet mod rustangreb, trænger det ind i metallet og stopper allerede eksisterende rustdannelser. De kontante resultater var, at flådens udgifter til vedligeholdelse, rustbekæmpelse, forsegling og maling blev kraftigt reduceret. Mange anvendelsesområder

- Det er dog ikke kun inden for skibsfarten og senere offshore-industrien, Fluid Film er blevet testet på millioner af kvadratmeter gennem de seneste 70 år. Andre industrier og områder som bilindustrien, luftfarten, landbruget tog det hurtigt til sig, og det er ikke kun på grund af dets egenskaber som rustbeskyttelse. Det benyttes også som smøremiddel og fugtbeskyttelse på ledningsnet og poler ved batterier og som smøremiddel til hængsler. Og meget aktuelt kan anvendes på gummilister, så de ikke fryser. Blandt referencerne er Caterpillar, John Deere, NASA og Siemens. Og så har det fået en særlig værdi blandt veteranbilentusiaster, som ikke alle er så glade for at beskytte deres kære bil med petroleumsbaseret rustbeskyttelse, forklarer Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film findes i forskellige portionsstørrelser og viskositet afhængigt af, hvilket formål det benyttes til. De mindste portioner er på spraydåser og indeholder 400 ml. Større portioner fra 1 til 208 liter sælges på plastikflasker, spande og tønder.

Undervognsbehandling

Der er forskellige modeller for undervognsbehandling, som Niels Anker S. Larsen vurderer, kan være interessante for autobranchen i Danmark. Den enkle hvor bilens undervogn – minus hulrum – for eksempel i forbindelse med et dækskifte får en hurtig behandling med Fluid Film. Her er der tale om biler, som i forvejen er undervognsbehandlede. Fluid Film genaktiverer de bestående behandlinger, forhindrer korrosion og standser påbegyndte skader. Sådan en behandling holder i et år eller til seks gange undervognsvask.

Den samme behandling kan suppleres med Perma Film, som tørrer og sikrer undervognen i op til seks år. Dette produkt kommer også snart på spraydåse. Bilen skal kontrolleres med intervaller på 12-14 måneder for, om der er perforeringer, som så skal lukkes efter eksempelvis stenslag. Begge disse typer behandlinger kan udvides med hulrumsbehandling med Fluid Film AR. En sådan behandling holder i 15 år.

Niels Anker S. Larsen vurderer, at tilbud med Fluid Film-behandling både kan være interessant for individuelle autoværksteder, dækcentre og klargøringscentre.

Afprøvning

Benny Gisselmann, som har AutoMester-værksted i Gråsten, er i gang med at afprøve Fluid Film på en Opel Corsa fra 2005, som en af hans svende har. Bilen har aldrig tidligere været undervognsbehandlet. Det foregik lige som andre former for undervognsbehandling, så bilen er også blevet behandlet i vanger og døre. En mærkbar forskel var, at det ikke lugtede, som det ellers gør, bemærker Benny Gisselmann. Ud over lidt instruktion i brugen af Fluid Film, kræver det efter hans vurdering ikke noget særligt, så det kan godt foregå på et almindeligt værksted.

- Vi har efterfølgende haft bilen inde et par gange og kigget på den, og det ser stadig pænt ud, siger Benny Gisselmann. Han er spændt på at se, hvor længe behandlingen holder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Grossist solgt til finsk selskab

Lavere priser og bredere sortiment bliver konsekvensen af, at SEC Scandinavia A/S har solgt 70 procent af selskabet til finske Relais Group.

Plus

Topmoderne ny Silkeborg-skole klar

College 360 er blevet Europas største og mest moderne skole til autolakere, karrosseriteknikere og personvognsmekanikere. Åbent hus 25. januar.

Plus

Danske firmaer angriber det svenske eftermarked

Nordens største firehjulede fagmesse har netop kørt i Göteborg; en række danske firmaer var med på jagten på en større forretning på den anden side af sundet.

Audi er årets bilmærke - ifølge ejerne selv

Få styr på afgifterne i salgskontrakten

Nyhedsbrev

8.330 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Ny klasse i dansk motorsport - seneste facts og rygter

TCR-klassen med racerombyggede GTI’er har ikke kørt en meter på dansk asfalt - alligevel står nyheden stærkt allerede her i midtvinteren. Hvad siger sponsorer, og kører klassen i de to byløb?

Online Avis Arkiv

Elbilerne er kommet på museum

Plus

Nye direktører- bl.a. hos British MotorGroup, Arne Poulsen og Autogenbrug Svendborg

UGENS LEDER - ...om de dygtige Skills-drenge og -piger

Plus

To digitale servicebøger i muligt parløb

Både Hella Gutmann Solutions og Digitalservicebook udbyder it-systemer til elektronisk registrering af bilernes servicebøger. Et samarbejde kan komme på tale.

Toyota tilbagekalder millioner af biler med defekte airbags

Plus

Nye direktører hos Carpoint og Vestergaard Biler

Masser af direktørudskiftninger og bestyrelsesrokeringer fra ugens CVR-register.

Plus

Aftaler om digitale servicebøger strømmer ind

Plus

Sjælden anerkendelse til klassisk race

Ny dieselregning til Daimler

Plus

Usikkerhed om bilafgifter er udsat til november

Plus

Spiralfjedre knækker hurtigt under stresstest

En test af spiralfjerdre foretaget for Triscan viste, at nogle af markedets billigste spiralfjedre knækkede rystende hurtigt. Triscan maner til forsigtighed.

Plus

Ny E-handelsplatform for udstødningssystemer

Dinex-gruppen øger effektiviteten og letter indkøb for firmaets eftermarkedskunder med sin første netbaserede e-handelsløsning.

Skoda har lavest værditab

Stigning i indbrud og tyverier fra biler i København

FTZ tilbyder bedre bilteknisk support

Plus

Flyvende biler og smarte byer

Fremtiden lå på lur på årets CES-messe i Las Vegas, hvor personbiler bliver til transport og mobilitet, der kører rundt i intelligente byer. Motor-magasinets Allan Bauer rapporterer fra messen.

Milliardbøder på vej til bilproducenterne

Analyse fra konsulentfirmaet PA Consulting viser, at top-bilproducenterne vil blive pålagt bøder på op til 14,5 mia. euro for ikke at leve op til EU’s CO2-emissionsmål

Super Dæk overtager drift af kæmpeværksted

Lindholm Biler i Viborg vil fokusere på brugtbilsalg og -leasing og overlader sit store værksted til Super Dæk.

VW-koncernchef: Den klassiske bilfabriks tid er slut

Luft-leverandør godkendt til TecDoc

Plus

Hvornår må man bortvise en medarbejder?

Plus

Bilsalg i ti år: Vindere og tabere i 2010’erne

Plus

Ford-forhandler overtages af Bin2Bil

Plus

TCR i motorsporten - nu med Sylvest og Magnussen

Plus

Lad os lære af norske elbil-udfordringer

UGENS LEDER - ... om de frie værksteders udfordringer

Nu starter DM i Skills

Plus

Støddæmpere skal altid skiftes parvis

Plus

Tallene er klar: Der ER konkret salg i nytårskure

Plus

Ny topchef hos Ford-Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Am-Pro ,møtrikspænder 1/2" fra AJ-Engros A/S

Autoplus udvider samarbejdet med Digital-Servicebook.com

Anhængertræk nyhed BMW 1 F40

Den franske familiefest - brugttest af Renault Grand Scénic

Slut med Windows 7! Januarudsalget fortsætter hos Datamarked

Rudeværktøj

Vil du spare penge – så snup en elbil

Har din udkårne også en stemme som en skærebrænder?

Ventilationsmontør – til ventilationsvirksomhed i vækst

Sikkerhedssko i god kvalitet

Servicetekniker – til ventilationsvirksomhed i vækst

Anhængertræk nyhed BMW X4

Dakar 2020 – tyrefægteren vinder igen

8 nye referencer i programmet af ekstra vandpumper

Værktøj-/Topnøglesæt til lave priser.

Kia Niro PHEV MY20 10/19 fast og aftageligt anhængertræk

Supra med fire cylindre – blasfemi eller vejen til køreglæde

Spot Tilbud På Ergonomisk Løft Og Transport Af Hjul

Hvilken transportvogn er bedst egnet til din svigermor?

Det her bruger din headhunter sin tid på

Arbejdsbeklædning

Gemmer du dine køresedler?

Hurra! Porsche 718 GTS får seks cylindre igen

Oprettersæt 10 ton hydraulisk fra AJ-Engros A/S

Stort udvalg af Bremsekalibre til lave priser,

Send til en kollega

0.172