23948sdkhjf

Fluid Film til den danske autobranche

| Af Hans Rømer | Tip redaktionen om en historie

Langtidsvirkende rustbeskyttelse og smøremiddel baseret på fedtstoffet i uld, som i mange år har bevist sine gode egenskaber i USA, tilbydes nu i Danmark.

De fleste kendte midler, der benyttes til undervognsbehandling og smøring i Danmark, indeholder opløsningsmidler og skal derfor benyttes under særlige sikkerheds- og miljømæssige forhold. Det gør Fluid Film ikke. Det er baseret på lanolin, der også er kendt som uldvoks.

- Fluid Film er ganske enkelt for godt til ikke at være kendt og benyttet i Danmark, Dets virkning som beskyttelse mod korrosion og som smøremiddel har været kendt i over 70 år, siger den danske forhandler, Niels Anker S. Larsen.

Han fik for et års tid siden muligheden for at lancere og sælge det på det danske marked og har indrettet et mindre lager for Fluid Film Danmark på Skelstedet 7 i Vedbæk. Flere og flere er også begyndt at interessere sig for det lidt unikke rustbeskyttelses- og smøremiddel, som er beskyttet mod parallelimport.

Niels Anker S. Larsen er klar over, at han er oppe imod et meget veletableret netværk af rustbeskyttelsesværksteder i Danmark. De udfører alle med hver sine koncepter et godt og grundigt arbejde med at holde den danske bilpark godt beskyttet mod rust på grund af vejsnavs, vand og ikke mindst vejsalt. Alligevel er han overbevist om, at der også er et marked i Danmark for Fluid Film.

Unikke egenskaber

- Forhistorien er som så ofte lidt speciel. I begyndelsen af 1940’erne blev stifteren af Eureka Chemical Company i San Francisco kontaktet af den amerikanske flåde. Man ønskede et produkt, der kunne nedbringe flådens meget høje omkostninger til bekæmpelse af rust i skibenes ballasttanke og andre steder. Produktet, flåden blev præsenteret for, var Fluid Film, fortæller Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film beskytter angiveligt op mod 80-100 gange bedre mod korrosion end mange petroleumsbaserede rustbeskyttelsesmidler. Lanolinen har unikke egenskaber. Foruden at beskytte metallet mod rustangreb, trænger det ind i metallet og stopper allerede eksisterende rustdannelser. De kontante resultater var, at flådens udgifter til vedligeholdelse, rustbekæmpelse, forsegling og maling blev kraftigt reduceret. Mange anvendelsesområder

- Det er dog ikke kun inden for skibsfarten og senere offshore-industrien, Fluid Film er blevet testet på millioner af kvadratmeter gennem de seneste 70 år. Andre industrier og områder som bilindustrien, luftfarten, landbruget tog det hurtigt til sig, og det er ikke kun på grund af dets egenskaber som rustbeskyttelse. Det benyttes også som smøremiddel og fugtbeskyttelse på ledningsnet og poler ved batterier og som smøremiddel til hængsler. Og meget aktuelt kan anvendes på gummilister, så de ikke fryser. Blandt referencerne er Caterpillar, John Deere, NASA og Siemens. Og så har det fået en særlig værdi blandt veteranbilentusiaster, som ikke alle er så glade for at beskytte deres kære bil med petroleumsbaseret rustbeskyttelse, forklarer Niels Anker S. Larsen.

Fluid Film findes i forskellige portionsstørrelser og viskositet afhængigt af, hvilket formål det benyttes til. De mindste portioner er på spraydåser og indeholder 400 ml. Større portioner fra 1 til 208 liter sælges på plastikflasker, spande og tønder.

Undervognsbehandling

Der er forskellige modeller for undervognsbehandling, som Niels Anker S. Larsen vurderer, kan være interessante for autobranchen i Danmark. Den enkle hvor bilens undervogn – minus hulrum – for eksempel i forbindelse med et dækskifte får en hurtig behandling med Fluid Film. Her er der tale om biler, som i forvejen er undervognsbehandlede. Fluid Film genaktiverer de bestående behandlinger, forhindrer korrosion og standser påbegyndte skader. Sådan en behandling holder i et år eller til seks gange undervognsvask.

Den samme behandling kan suppleres med Perma Film, som tørrer og sikrer undervognen i op til seks år. Dette produkt kommer også snart på spraydåse. Bilen skal kontrolleres med intervaller på 12-14 måneder for, om der er perforeringer, som så skal lukkes efter eksempelvis stenslag. Begge disse typer behandlinger kan udvides med hulrumsbehandling med Fluid Film AR. En sådan behandling holder i 15 år.

Niels Anker S. Larsen vurderer, at tilbud med Fluid Film-behandling både kan være interessant for individuelle autoværksteder, dækcentre og klargøringscentre.

Afprøvning

Benny Gisselmann, som har AutoMester-værksted i Gråsten, er i gang med at afprøve Fluid Film på en Opel Corsa fra 2005, som en af hans svende har. Bilen har aldrig tidligere været undervognsbehandlet. Det foregik lige som andre former for undervognsbehandling, så bilen er også blevet behandlet i vanger og døre. En mærkbar forskel var, at det ikke lugtede, som det ellers gør, bemærker Benny Gisselmann. Ud over lidt instruktion i brugen af Fluid Film, kræver det efter hans vurdering ikke noget særligt, så det kan godt foregå på et almindeligt værksted.

- Vi har efterfølgende haft bilen inde et par gange og kigget på den, og det ser stadig pænt ud, siger Benny Gisselmann. Han er spændt på at se, hvor længe behandlingen holder.
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Her er vinderne ved årets Award Show

Hele den danske autobranche festede igennem, da der for femte år i træk var Auto Awards i Cirkusbygningen i København. Se alle 23 vindere her.

Plus

Gæt en bil - og nej, det er ikke en Tesla

... og du har sikkert allerede set det: Dette er ikke et kig ind i en Tesla - det er sådan, der ser ud bag rattet i Fords nye elbil, der har fået navnet Mustang.

Plus

Massivt eftersalg af fartpiloter

Plus

Jo dyrere bil, desto flere forsikringer - og gerne med vejhjælp

Plus

Ny idé: Grøn og hurtig udrykning til stenslag

Til prisen for en pizza lancerer firmaet Rudefix nu hurtige stenslags-reparationer via et korps af reparatører på el-scootere. Dialog med forsikringsbranchen lover godt.

Nyhedsbrev

8.302 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Downsizede motorer gi'r mindre kørselsfradrag

Online Avis Arkiv

Min Fremtid 2019
Sara stræber efter succes med bilerne

20-årige Sara Brabrand Karlsgaard pjekkede fra en matematikeksamen for at se Formel 1. Siden har hun været bidt af en gal racerbil.

Min Fremtid 2019
Dygtige unge drog til Rusland

En ung autolakerer og en ung karrosseritekniker deltog ved WorldSkills i Rusland i august, og selv om de ikke kom hjem med medaljer, har det været alle forberedelserne værd.

Min Fremtid 2019
Anders ringede sin læreplads hjem fra Læsø

- og mester Ole Mortensen fra Byrum Auto har aldrig fortrudt, han sagde ja tak.

Min Fremtid 2019
Tun ikke knallerten - men din fremtid

En lille gruppe bilværkstedsejere vil tiltrække unge med en storstilet kampagne, som de kalder Tun Din Fremtid - bliv mekaniker.

Plus

Værkstedstid at spare: Tjek sporing på få sekunder

Plus

Ny benzin kan gi' mere værkstedsarbejde

Eventyret om en kører, der hedder Carsten

Plus

Guf for bremse-entusiaster øger salget

Brembo vækster trods konkurrence - ikke mindst takket være nye nittede, boltede og sammenføjede premium-skiver. En app og 300 caliper-kits er nyt fra Italien.

Plus

Et af værkstedernes svære spørgmål: Hvornår er service "OK"?

Kevin Magnussen: Bilen er så svær at køre i trafik

Kevin Magnussen havde endnu engang en verbal lussing til sin bil, da han missede VM-point i Brasilien.

Magnussen misser akkurat pointene i Formel 1 i Brasilien

Danskeren sluttede som 11'er i et dramatisk Formel 1-grandprix i Brasilien, som Max Verstappen vandt.

Plus

Efter FTZ-messen: Skriften på væggen står soleklar

Mekanikere, der gør sig klar til fremtiden - mekanikere, der forbereder sig på elbilerne - mekanikere, der godt kan li’ tarteletter. Ansvarlig for FTZ-messen, Ronnie Maryon, samler trådene efter sæsonens messe i Odense

Plus

Software fejlede i Uber-ulykke

Plus

Konkurser i oktober

Plus

Vind billetter til Le Mans-film

Der er i dag premiere på bilfilmen 'Le Mans '66' om rivaliseringen mellem Ford Motors og Ferrari. Læs her, hvordan du kan vinde billetter til filmen.

Ny aktør vil udfordre markedet for opladning

Med Intelligent software vil nystartet Spirii går målrettet efter at dække uopfyldt behov hos bl.a. virksomheder, kommuner, boligforeninger, der skal oplade elbiler.

Plus

Chokregnskab for NDI: Brat fald i indtjening

Efter et år med direktørskifte offentliggør dækimportøren NDI et stort fald i indtjeningen, som går fra 55 til fire mio. kr.

Plus 1

Q&A: Lexus' danske direktør: så meget skal vi sælge

Lexus er tilage i Danmark. Hvor mange biler regner de med at sælge og hvorfor er der kun en forhandler i hovedstandsområdet. Lexus Danmarks nye direktør John B. Hansen svarer.

Plus

Få styr på reglerne for sygedagpenge

Årets GTI kåres

UGENS LEDER ... om SUV-skam

Plus

Mere ballade: Skat ramt af ny forsinkelse

Danfoss får en fod inden for på elbilmarkedet

Øget indsats for flere kvinder i faget

Ketner udvider i Kolding

Danske robotter hjælper Ford

Dansker i F1 600 gange

UGENS LEDER ... om unge i autobranchen

Plus

Konkurser i autobranchen i september

Dansker tester i Formel 1-bil: Var øm og forvirret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Årets produkt 2019

MoonWalk installeret hos de to første danske kunder!

Afhentning indenfor 30 minutter i de danske storbyer

CNC-maskine olietågeudsugning fra Dansk Procesventilation

Datakrav til transportørerne

Endelig er Ford med – bygger elektrisk Mustang

Toyota Corolla Sedan anhængertræk

Arrrr… Er din virksomhed gået hen og blevet fuld af pirater?

NYHED - Katalysator til VAG 1,2 og 1,4 TSI

Afhentning af gods om eftermiddagen og levering inden 7:00

Peugeot Partner + Berlingo + Combo aftagligt anhængertræk

Ny Audi S8 er tyst som et bibliotek med 571 hestekræfter

Skiven der skærer og affaser plastrør i èt og samme snit.

Nye og brugte gearkasser

Derfor er SUV’en så populær – Ford afslører alt om Puma

Ny Maxtrailer !

Stort udvalg af turboladere hos NAP.

Kig forbi til Black Friday og husk lukkedag

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til

Mercedes C400 Stationcar - en næsten for perfekt supermodel

Vores guide til FALCON by DENIOS

Ny Faymonville Multimax !

Drømmer du om at samle al din logistik ét sted?

Mere rummelig og smart – Octavia tilbage i fjerde generation

Sådan fungerer vores parkeringssensortester

Send til en kollega

0.219