23948sdkhjf

Toyota fylder 50 år

Danmark var det første land i Europa, som Toyota valgte at eksportere biler til, og i 1963 var der kun Toyota Crown på programmet.
Hvor utroligt det end måtte lyde, så indtager Danmark en helt unik særstilling i japansk bilhistorie. Den første Toyota der kom til Danmark, var samtidig også den første japanske bil, der blev importeret til Europa. Jomfrumodellen var en Toyota Crown, der på dansk initiativ kom hertil i august 1963, og det var firmaet Erla Autoimport, som stod bag. Herfra havde Otto Hee og Walther Krohn haft import af så forskellige mærker som Skoda, Alfa Romeo og BMW, Lloyd, Hansa, Goliath, Borgward og Neckar. Lloyd, Hansa, Goliath og Borgward kom alle fra den samme fabrik i Bremen, som i slutningen af halvtredserne var Vesttysklands femtestørste bilfabrik. Men det skulle få en brat ende dengang bladene, Der Spiegel og Bild, skrev at Borgward fabrikken havde rod i økonomien. Det fik tilliden til at falde, og man indsatte BMW manden Semler, som midlertidig chef. Den 11. september 1961 indgik den endelige konkursbegæring, og derved var mærkerne Lloyd, Hansa, Goliath og Borgward væk, og det kom især til at gavne den trængte BMW fabrik.

Måtte finde en samarbejdspartner

Derfor var Erla Autoimport tvunget til at se sig om efter noget nyt, og det var ved den lejlighed, at man så mod den opgående sols land, da både BMW og Alfa Romeo var for dyre. Østblokvirksomheden Skoda var ikke altid lige let under den kolde krig, og Neckar producerede biler på licens fra Fiat, og her ville man selv gerne gøre forretninger på eksportmarkederne. Derfor var Erla trængt, og de to danskere sig om efter noget nyt. I 1962 tog de til biludstilling i Tokyo, og besøgte i den forbindelse en række bilproducenter. De fandt hurtigt ud af, at Toyota var den mest moderne. Hos Toyota var med på idéen om eksport. Ingen kendte noget til Danmark, men Skandinavien havde de da hørt om i kraft af, at SAS netop var begyndt at flyve direkte til Tokyo. Rejsen var en succes, for Erla Auto Import fik efter besøget status som Toyotas repræsentant i hele Skandinavien.

Elbagruden huskes

Toyota Crown var kommet på markedet i 1955, og nogle år senere forsøgte man at trænge ind på det amerikanske marked. Det blev en fiasko, for der kunne man ikke få den japanske bil til at passe ind. Her i Danmark gik det også trægt i starten, men efterhånden fik danskerne øjnene op for den nye Crown. Stationcar modellen var noget for sig selv. Som noget helt nyt havde den elektrisk bagrude, som man via en knap kunne få til at køre op og ned, og dengang var den slags næsten raketteknologi. Da den mindre Corona og Corolla senere kom til, gik det for alvor rigtig stærkt, og snakken om nedskalerede kopier af amerikanerbiler forstummede.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062