Toyota fylder 50 år
Danmark var det første land i Europa, som Toyota valgte at eksportere biler til, og i 1963 var der kun Toyota Crown på programmet.
Måtte finde en samarbejdspartner
Derfor var Erla Autoimport tvunget til at se sig om efter noget nyt, og det var ved den lejlighed, at man så mod den opgående sols land, da både BMW og Alfa Romeo var for dyre. Østblokvirksomheden Skoda var ikke altid lige let under den kolde krig, og Neckar producerede biler på licens fra Fiat, og her ville man selv gerne gøre forretninger på eksportmarkederne. Derfor var Erla trængt, og de to danskere sig om efter noget nyt. I 1962 tog de til biludstilling i Tokyo, og besøgte i den forbindelse en række bilproducenter. De fandt hurtigt ud af, at Toyota var den mest moderne. Hos Toyota var med på idéen om eksport. Ingen kendte noget til Danmark, men Skandinavien havde de da hørt om i kraft af, at SAS netop var begyndt at flyve direkte til Tokyo. Rejsen var en succes, for Erla Auto Import fik efter besøget status som Toyotas repræsentant i hele Skandinavien.
Elbagruden huskes
Toyota Crown var kommet på markedet i 1955, og nogle år senere forsøgte man at trænge ind på det amerikanske marked. Det blev en fiasko, for der kunne man ikke få den japanske bil til at passe ind. Her i Danmark gik det også trægt i starten, men efterhånden fik danskerne øjnene op for den nye Crown. Stationcar modellen var noget for sig selv. Som noget helt nyt havde den elektrisk bagrude, som man via en knap kunne få til at køre op og ned, og dengang var den slags næsten raketteknologi. Da den mindre Corona og Corolla senere kom til, gik det for alvor rigtig stærkt, og snakken om nedskalerede kopier af amerikanerbiler forstummede.