23948sdkhjf

Uenighed om effekten af ændret reparationsgrænse

En stigning fra 65 til 75 procent i reparationsgrænse skulle være godt nyt for autobranchen. Men flere værkstedskæder er uenige om effekten.
At det i 2014 og 2015 bliver muligt at reparere biler op til 75 procent af deres værdi er de fleste steder blevet modtaget med kyshånd. Håndværksrådet forventer, det kan skabe omkring 500 ekstra arbejdspladser til svende og lærlinge. Men hos dem, der skal ansætte folk, nemlig værkstederne, er der ikke enighed om, hvorvidt det tal kommer til at passe.

I Greve, hvor bilforhandleren Andersen & Martini har hovedkvarter og et stort pladeværksted med 34 lifte, er optimismen stor.

- Hos os forventer vi, at ændringen betyder mere arbejde. De tre-fire år gamle biler får vi nu lov til at lave lidt mere på, i stedet for de bliver totalskadet. I det hele taget regner vi med at få flere af de store skadesopgaver i stedet for mange små, siger Carsten Raun, værkstedchef for pladeafdelingen hos Andersen & Martini, der også tror på, at det munder ud i ansættelser.

- Det er svært at spå om fremtiden, men vi håber på at kunne ansætte to-tre stykker med den hævede reparationsgrænse. Men vi skal jo have arbejdet, før vi ansætter, siger Carsten Raun.

For lille ændring

Anderledes ser det dog ud hos Autohuset Vestergaard, der har otte filialer fordelt over Fyn og Jylland.

- Vi ville ønske, at det kunne betyde flere ansatte, men som det ser ud lige nu, så tror jeg ikke på det. Dertil er ændringen for lille, siger Carsten Mathiesen, værkstedschef for skadesafdelingen hos Autohuset Vestergaard.

Han bakkes op ad Kim Myrup, direktør i DAS Karrosseri i Rødovre.

- Ændringen kommer til at betyde meget lidt. Ti procent er ingenting, og derfor planlægger vi ikke ansættelser ud fra, at der kommer denne midlertidig hævning af reparationsgrænsen, siger Kim Myrup.

Problemer med små biler

Kim Myrup så gerne, at grænsen blev helt fjernet. Især fordi danskerne har fået en større kærlighed for at købe små biler, der hurtigt falder for reparationsgrænsen, selv om den er blevet hævet til 75 procent.

- Vi forudser et problem med de små biler de kommende år. Så snart de har kørt nogle år, og deres værdi er faldet til omkring 50.000, så falder de hurtigt for grænsen, når de bliver skadet. Jeg tror, vi vil se mange flere totalskadede små biler i fremtiden, og det er et problem, siger Kim Myrup.

Hos Autohuset Vestergaard ser de det samme problem. Og selv hvis de får lov til at reparere på de mindste biler, så er den øgede reparationsgrænse for lille til at gøre en forskel.

- Ti procent rykker ikke meget på de små biler og giver ikke en himmelråbende ekstra indtjening. Så vi frygter da fremtiden med reparationer af små biler, siger Carsten Mathiesen.

Hos Andersen & Martini, der har syv afdelinger i Storkøbenhavn, skal der dog mere end små biler til at fjerne optimismen omkring fremtiden med den hævede reparationsgrænse.

- Vi tror på, at fremtiden tegner lys. Vi kan ikke se problemerne med de små biler, der hurtigere bliver totalskadet, siger Carsten Raun fra Andersen & Martini.

Om de ti procents forøgelse af reparationsgrænsen reelt gør en forskel vil vise sig, når ændringen træder i kraft 1. januar næste år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078