23948sdkhjf

MC-ejere skal ikke vente unødigt på skadesarbejde

Motor-magasinet omtaler i nummer 26 side 9 dom om forfalskning af en taksatorrapport. I artiklen anføres, at MC-værksteder nu opfordres til at beholde reparerede motorcykler i op til flere måneder, til de er helt færdigreparerede.

Forsikring & Pension vil ikke kommentere den konkrete dom. Derimod vil vi godt påpege, at der ikke er nogen som helst grund til at antyde, at en sag om dokumentfalsk skal have negative konsekvenser for kunderne. Når det handler om reparation af forsikringsskader, har værksteder og forsikringsselskaber fælles kunder. Kan reparationerne ikke klares jf. den oprindelige taksatorrapport, taler parterne sammen om løsninger, der sætter kundens behov forrest.

Reparation af forsikringsskader "skal udføres i overensstemmelse med taksatorrapporten. Enhver ændring skal godkendes af taksator." Det står i alle taksatorrapporter. Hvis reparationen af en eller anden grund ikke kan laves som beskrevet i taksatorrapporten, skal reparatør og taksator aftale, hvad der så skal ske. Sådan er det også, hvis reservedele er i restordre eller ikke kan skaffes som "ny del". Værksted og forsikringsselskab aftaler, om der for eksempel kan laves en midlertidig reparation, så kunden kan komme ud at køre, indtil reparationen kan gøres helt færdig. Taksator beskriver ændringen i en tillægsrapport, og værkstedet aftaler nærmere med kunden. Dette er helt normal rutine, kendt og anerkendt af alle i "forsikringsskadebranchen".

Værksteder og forsikringsselskaber er ikke altid enige om alting, men vores fælles kunder bør kunne stole på, at vi kan finde ud af at samarbejde om effektive og hurtige reparationer – også når det er sværere, end vi først regnede med.

Hans Reymann-Carlsen,

Forsikring & Pension
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11