23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilfabrikanter vokser i delebiler

Analytikere forventer 26 millioner delebil-brugere i byer i 2020, som bilproducenterne gerne tager imod.

Daimlers delebil program er allerede profitabelt i flere byer, og BMW forventer at tjene penge fra i år. Begge de to tyske bilproducenter forudser også, at deres såkaldte mobilitets-forretning vil generere 7-8 milliarder kroner i årlige indtægter fra 2020, idet flere mennesker gerne lejer bil på minutbasis for korte ture i større byer.





Ford, Toyota, Volkswagen, Renault og PSA/Peugeot-Citroën har også etableret bil-deling for at tage del i en sektor, som analyseselskabet Frost & Sullivan forudser vil vokse til 26 millioner brugere globalt i 2020 fra nu 2,3. Ud af disse er de 15 millioner europæere, mod en million i Europa nu.





Ligesom bycykler



BMWs DriveNow koncept kører i partnerskab med udlejningsselskabet Sixt. Det har bredt sig til fem byer med 1600 biler på to år.





Daimlers Car2Go kører i 21 byer globalt og forventes at vokse til 10.000 biler i år fra 6100 i 2012. Flåden består af Smart ForTwo og tæller 10 millioner udlejninger til en halv million kunder.





Car2go er profitabelt i de tre storbyer, hvor programmet startede i 2009; tyske Hamburg, østrigske Wien og Vancouver i Canada.





En af nøglerne til succes er, at man altid kan finde en bil inden for 400-500 meter – lidt ligesom bycyklerne i København.





Godt for bilsalg



Men er der en risiko for bilindustrien i at levere delebiler, idet de går glip af bilsalg?





Analytikere vurderer, at de 20.500 biler i den europæiske delebil-flåde i 2011 erstattede mindst 250.000 biler. Daimler mener, at det automotive marked vokser, og at delebil-ordningerne kan skabe kontakt til unge, der ikke selv har råd til egen bil, og dermed kan generere et senere salg. Bilproducenterne kan også benytte sine dele-ordninger til at demonstrere innovative nye biler, såsom elbiler.





Men netop elbiler nyder ikke efterspørgsel, og det mener bilproducenterne med delebil-systemer skyldes manglende ladesteder, der desuden ofte blokeres af andre biler. Desuden er parkeringsafgifter en hæmsko for vækst.





500.000 i 2020



Frost & Sullivan forventer ikke, at bildeling kan opsuge overskudspacitet på bilfabrikkerne, selv om analytikerne mener, at der i 2020 vil være 500.000 delebiler globalt og 240.000 i Europa.





Stategien hos BMW og Daimler handler også om at investere i smartphone-teknologi inden for mobilitet. For eksempel har Daimler introduceret en app til rejsende i Berlin og Stuttgart, der inkluderer tog, sporvogne, cykler og Car2Go biler





BMW har investeret i smart-parkering apps som ParkNow og Parkatmyhouse, der forbinder kørere med fri plads enten på egentlige parkeringspladser eller i folks indkørsler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.112