Lastvognsdæk højt til vejrs
Continentals lastvognsdæk når nye højder og bidrager til nogle af de mest innovative ingeniørprojekter i verden henholdsvis på London Eye og på Cape Canaveral i Florida.
- Drivmekanismen på London Eye anvender Continentals lastvognsdæk af typen HSR som friktionshjul langs pariserhjulets fælge. De enkelte friktionshjul drives af hydraulikmotorer. Og disse hjuls omdrejninger sørger for, at pariserhjulet drejer rundt. Vi bruger lastvognsdæk fra Continental, fordi de har en lang driftslevetid, og fordi de er pålidelige, forklarer Mark Robinson, leder af Technical Operations for London Eye.
- Dækkene skal hele tiden dreje rundt, mens pariserhjulet er i drift. Derfor må de under ingen omstændigheder forårsage nedetid. Derudover må de ikke kræve megen vedligeholdelse. Dækkene fra Continental gør et godt stykke arbejde og har ikke givet os problemer, siden London Eye blev åbnet i 2000, fortsætter Mark Robinson ifølge en pressemeddelelse fra Conti.
Til rumfart
På den anden side af Atlanterhavet understøtter Continentals lastvognsdæk NASA i deres stræben efter at nå nye højder, nemlig til Mars og Jupiter. Rumfartsselskabet United Launch Alliance (ULA) bruger dækkene på to selvkørende KAMAG modultransport køretøjer på raketopsendelsesområdet i Cape Canaveral i Florida.
Disse gigantiske blokvogne transporterer løfteraketter og nyttelast fra de forskellige tekniske bygninger til opsendelsesrampen. Den samlede vægt af løfteraketter og nyttelast kan være op til 90,7 ton. Hvert specialkøretøj er udstyret med 72 lastvognsdæk fra Continental af typen HTR.