23948sdkhjf

Jobpakken bliver uden højere skrotgrænse

En højere reparationsgrænse ville give for lidt vækst og job i forhold til udgiften, mener skatteminister Holger K. Nielsen.
Skatteminister Holger K. Nielsen (SF) kaster en spand kold vand på forhåbninger om en højere skrotgrænse for færdselsskadede biler.

"Alle initiativer, der gavner beskæftigelsen, er inde i vores overvejelser, men en forhøjelse af reparationsgrænsen vurderes ikke at være blandt de initiativer, der giver det største bidrag til vækst og beskæftigelse," skriver skatteministeren i et svar til skatteudvalgsmedlem Mads Rørvig (V).

Skatteministeriet fastholder skønnet fra efteråret 2010, da reparationsgrænsen blev sænket fra 75 til 65 procent. Dengang blev effekten på beskæftigelsen angivet til cirka 100 fuldtidsjob, hvilket i øvrigt blev stærkt omtvistet af branchen.

"Den seneste statistik på området giver ikke anledning til at ændre på det skøn," skriver Holger K. Nielsen.

Svaret blev afleveret mindre end et døgn før regeringens forventede fremlæggelse af en konkurrenceevnepakke (i dag tirsdag den 26. februar). Autobranchen skal altså ikke forvente hjælp til flere job og lærepladser.

I et tidligere svar til Mads Rørvig om provenuet satte skatteministeren selv spørgsmålstegn ved antagelsen om, at totalskadede biler erstattes af nye biler i hvert fald på kort sigt (se Motor-magasinet nr. 7 side 9).

I forbindelse med vedtagelsen i december 2010 af finansloven for 2011 forventede VK-regeringen et provenu på 120 millioner kroner.

D.A.F.'s adm. direktør Jens Brendstrup skyder denne forudsætning ned med henvisning til statistikken over nybilsalget. Den drastiske ændring over mod små modeller gør, at gennemsnittet for registreringsafgift per nysolgt bil er langt under 55.000 kroner og nok omkring 30.000 kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079