23948sdkhjf

Lakkæde fylder ti år

LAKexperten A/S runder torsdag den 29. august ti år.
Fælles markedsføring, fælles efteruddannelse, fælles lakleverandør, fælles online booking- og planlægningssystem og fælles koncepter er bare nogle af de ting, der de sidste ti år har været med til at sætte LAKexperten på Danmarkskortet – og været med til at sætte dagsordenen i branchen.

Ole Elkjær, LAKexperten Ballerup – Brdr. Elkjærs Autolakering, har, som både bestyrelsesmedlem og aktionær, været med siden starten, og har således oplevet udvikling på aller nærmeste hold:

- Der har været mange udfordringer undervejs og det har krævet hårdt arbejde, men det har været det hele værd, fortæller han. Blandt andet slutningen om fælles lakleverandør i 2010, står for ham som en af helt store milepæle i kædens nu ti-årige historie.

Bestyrelsesformand Per Larsen har været med siden 2007 og er imponeret over den udvikling, der har fundet sted:

- Der er på ti år udviklet en kæde, som i andre brancher tager op mod 30 år. Kædens aktionærer er gået fra, at kunne håndtere det gode håndværk til også at se på hvordan man udvikler sin forretning.

Fællesskab og engagement

Bestyrelsesformanden er ikke i tvivl om, at loyalitet har båret kæden frem til, hvor den er nu. Hvis aktionærerne passivt sad på sidelinjen og så til, var udviklingen gået i stå.

Morten F. Nielsen, LAKexperten Thisted – 3N Lakering, blev en del af kæden i 2007 og har ikke på noget tidspunkt fortrudt det. Han fortæller:

- Jeg oplever utrolig stort udbytte af sparring med kolleger. Man er aldrig alene, den nærmeste kollega er aldrig længere end et opkald væk.

Da krisen ramte i 2008, husker Morten F. Nielsen, at det var særligt godt at have andre at stå sammen med, og han er ikke et sekund i tvivl om, at havde det ikke været for LAKexperten havde verden set anderledes ud for mange. Også Ole Elkjær ser det stærke engagement som en klar fordel:

- Uden aktionærernes vilje til at ville hinanden og udviklingen, var vi ikke hvor vi er i dag, konstaterer han.

Fælles koncepter

Et af de meget synlige resultater af det store engagement fra aktionærerne side er, at LAKexperten i dag står med en skarp profil. Kædechef Bo K. Søndergaard:

- Vi har i dag en skarp og attraktiv profil overfor vores kunder. De ved, hvad vi står for og hvad vi kan tilbyde i et samarbejde. For sandheden er, at der i dag skal langt mere til end at male biler for at være en attraktiv samarbejdspartner. Pakken med ekstra ydelser og services skal både være stor og professionel for at kunne leve op til de forventninger vores kunder har. Og den pakke har vi i dag.

For at lette overskueligheden over, hvilke ydelser og produkter der tilbydes, er der de seneste tre år sat turbo på udviklingen af koncepter og tilhørende markedsføringsmateriale. Der arbejdes således i dag aktivt med tre koncepter: LAKplan, LAKflex, LAKplus.

Stolte medarbejdere

Det er ikke kun for aktionærerne, at tilknytningen til kæden har stor betydning. Hos LAKexperten Thisted mærker Morten F. Nielsen tydeligt, at det har stor værdi for medarbejderne at være en del af en kæde. Han fortæller, at de er meget bevidste om tilknytningen og har haft stor glæde af, at deltage i fællesarrangementer på Jyllandsringen sammen med medarbejdere fra hele landet. Herudover er kæden også aktiv i over for aktionærerne lærlinge. Således fremhæver Michael Elkjær, LAKexperten Lyngby – Elkjærgruppen Lyngby, at der er stort sammenhold blandt LAKexperten lærlinge, når de er samlet i forbindelse med skoleophold.

Udvikling og forandring

Det er ikke kun LAKexperten der har udviklet sig de seneste år – hele branchen har ændret sig.

Bestyrelsesformand Per Larsen roser branchen generelt for at være forandringsparat og udviklingsorienteret. Branchen er gået fra at være ustruktureret til at være centreret omkring få kæder.

Morten F. Nielsen er spændt på fremtiden, det samme er bestyrelseskollega Ole Elkjær. De er dog ikke i tvivl om, at LAKexperten også eksisterer fremover, og kan i øvrigt ikke forestille sig at stå uden for et kædesamarbejde, og dermed alene i den skærpede konkurrence, hvor udvikling er et must, for at være med og overleve.

Sådan har kædechef Bo K. Søndergaard det også:

- Hvad de næste ti år vil bringe, er svært at give et bud på. Jeg er dog ret sikker på, at de mennesker, som i dag er i LAKexperten, også vil være dem, som vil komme til at præge branchens udvikling - også om ti år, vurderer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094