PSA Peugeot Citroën vækster stort i Kina
Gruppen oplevede en stigning på 31 procent i første kvartal, hvilket er dobbelt så meget som markedet generelt.
Det positive resultat kan blandt andet tilskrives succes for Peugeot 3008, der i årets første fem måneder er solgt i mere end 21.000 eksemplarer. PSAs Shanghai-baserede R&D og design laboratorium har tilpasset designet på 3008 til at matche de kinesiske kunders forventninger, og det er lykkedes til fulde.
Salget betyder, at PSA har opnået en markedsandel på fire procent på det kinesiske marked, der er verdens førende. Målet er fem procent i 2015, hvilket skal realiseres blandt andet gennem lancering af nye lokale modeller som Peugeot 301, der vil blive produceret på den tredje Wuhan fabrik, som indvies til sommer
Også 2008 hitter
Også i Frankrig er der udsigt til bedring efter krise. Her vil Peugeot fordoble produktionen af sin lille SUV 2008 for at møde efterspørgslen, der er højere end forventet. PSA-fabrikken i Mulhouse i det østlige Frankrig vil således bygge 10.000 biler om måneden.
Peugeot regner med at sælge 200.000 enheder i 2015. Heraf bygges 45.000 i Brasilien og 55.000 i Kina.
Tidligere i år udtalte PSA, at 2008-modellen var gruppens første model udviklet af europæiske, kinesiske og latinamerikanske designere og ingeniører i fællesskab.
Det er forventningen, at salget generelt af de mindre SUV-biler vil stige til 500.000 i Europa i 2015 fra 154.461 i 2012. I dette års første fire måneder har segment-førende Nissan solgt 38.383 Juke, med Opel/Vauxhalls Mokka som nummer to med 25.853, ifølge analysebureauet Jato Dynamics.
Den netop lancerede Renault Captur forventes at overhale både Juke og Mokka.