23948sdkhjf

Facebook-gruppe puljer bilkøb for at få rabat

En idémand har dannet bilkøbsgrupper på Facebook for at opnå fælles rabat, som det sker inden for forbrugerelektronik.
Biler er dyre i Danmark, og autobranchen er vant til at give pæne rabatter ved større udbudsaftaler som del af deres bonusaftaler med bilimportørerne. Så hvorfor ikke starte en facebook-side for at pulje interesserede bilkøbere og opnå gode bilpriser? Nogenlunde sådan tænkte Tom Nielsen i nordjyske Aabybro, da han for nylig startede sit projekt Fælles Bilkøb ved siden af sit fuldtidsarbejde i elektronikbranchen, hvor han har levet af salg til erhvervskunder og i detail gennem 20 år.

Netop inden for forbrugerelektronik har danske sites såsom flatpanels.dk succes med at pulje købere til eksempelvis fladskærme. Så tanken om at overføre ideen til autobranchen lå lige til højrebenet.

- Jeg har spurgt nogle bilforhandlere, der var positive overfor ideen, især hvis man kan flytte køberne en bilklasse op – for vi ved jo, at der næsten ingen avance er på mikrobilerne. Projektet skal også ses som en hjælp til de medvirkende forhandlere, selv om et puljesalg formentlig blot rykker lidt rundt på det eksisterende marked, siger Tom Nielsen. Han har indtil nu forgæves prøvet at få positive tilkendegivelser fra bilimportører eller brancheorganisationer for at kunne rejse penge til markedsføring for projektet via sponsorer eller investorer.

Syv puljer i gang

Ved tilmelding som bilkøber til Fælles Bilkøb er der ikke tale om modelspecifikke puljer, men derimod mærkespecifikke. Købere angiver dog både bilmærke og den model, man er interesseret i, så vil Tom Nielsen, ved tilmeldingsfristens udløb efter 1-2 måneder, søge at opnå bedst mulig rabat hos en mærkeforhandler med alle de ønskede modeller.

Indtil videre er der tilmeldt bilkøbere i puljer inden for mærkerne Ford, Toyota, Audi, Fiat, VW, Kia og Nissan.

Honorar på sigt

- Forhandleren får foræret en stor samlet ordre, og den enkelte forbruger opnår en rabat, der ellers ville være uopnåelig som enkeltperson. Facebook vil være den foretrukne platform et stykke tid fremadrettet, for at holde omkostningerne i bund, ligesom projektet hurtigt kan spredes på facebook. Jeg gør dette uden betaling fra forbrugerne og har heller ingen sponsorer, som projektet er strikket sammen i dag. Derfor har jeg naturligvis brug for al den hjælp jeg kan få til at sprede budskabet, da en masse "likes" på facebook kan få projektet til at vokse, siger Tom Nielsen.

Forretningsmodellen vil på sigt være et honorar fra den bilforhandler, der vinder ordren, samt sponsorater.

Tommelen op fra bilforhandler

Hos VW i Højbjerg udtaler salgschef for privatsalg, Stephan Sørensen, at han finder Fælles Bilkøb-initiativet ok.

- Volumekøb vil betyde, at vi som bilforhandlere må være villige til at gå på kompromis med vores avance i håbet om at få køberrne til at benytte vores værksteder. Rabat vil kunne løfte salg fra mikrobilerne til mellemklassebilerne, og det vil gavne såvel autobranchen som sikkerheden på de danske veje, siger Stephan Sørensen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094