23948sdkhjf

Sølvbryllup med Wabeco i minus tredive grader

Test af bremsernes elektroniske sikkerhedssystemer foregår højt mod nord, for kun her kan man finde temperaturer, der tilpas ekstreme.
Elektronik skal fungere til enhver tid, og det gælder også den elektronik, der har med bremserne og deres kontrolsystemer at gøre. Meget kolde temperaturer må under ingen omstændigheder få nogen betydning for den korrekte funktion. Når man skal undersøge om både mekanik og elektronik fungerer i praksis, søger mange producenter til testfaciliteterne i Rovaniemi nord for polarcirklen i Finland. Det gælder også for Wabeco, som producerer et utal af bremsekomponenter som eksempelvis ABS, EBS og RSS antirul systemerne til lastbiltrailere. Sidst testfolkene var af sted, blev det til hvad der samlet svarer til 1600 arbejdsdage fordelt på 72 dage med forskellige tests i sne og is i temperaturer helt ned til minus 30 grader.

Siden 1988 har Wabeco anvendt banen ved Rovaniemi til testkørsler, og i år er det nøjagtigt 25 år siden man begyndte at køre testkørsler i Finland. Banen er på mange måder ideel til at afprøve nyt i praksis under de ekstreme temperaturmæssige forhold der hersker her. Strækningen til bremsetests er på 800 meter, og den er garneret med meget store forskelle, da man har mulighed at køre på strækninger med is, sne og asfalt. Blandt andet har man et sted en meget bred kurve, hvor der er mulighed for at foretage diverse former for udskridninger og undersøge effektiviteten af ESC stabilitetssystemerne. Her kan udskridningerne blive næsten lige så store som fysisk muligt, da kurven har en dybde på 280 meter.

27 køretøjer i spil

Hovedformålet var denne gang at fokusere på homologeringen af Wabeco’s nyeste generation af EBS med indbygget ESC stabilitetssystem til de større erhvervskøretøjer. Wabeco introducerede ESC systemerne til de kommercielle køretøjer så tidligt som i 2001, og det er i dag standard på den type køretøjer. Til den aktuelle test anvendte man 27 biler, som hver for sig blev udsat for en lang række prøver. Resultaterne blev samlet sammen, og vil blive nøje analyseret, og frugterne af analysen vil blive brugt på at finjustere ESC systemerne, inden det går i serieproduktion.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089