Sølvbryllup med Wabeco i minus tredive grader
Test af bremsernes elektroniske sikkerhedssystemer foregår højt mod nord, for kun her kan man finde temperaturer, der tilpas ekstreme.
Siden 1988 har Wabeco anvendt banen ved Rovaniemi til testkørsler, og i år er det nøjagtigt 25 år siden man begyndte at køre testkørsler i Finland. Banen er på mange måder ideel til at afprøve nyt i praksis under de ekstreme temperaturmæssige forhold der hersker her. Strækningen til bremsetests er på 800 meter, og den er garneret med meget store forskelle, da man har mulighed at køre på strækninger med is, sne og asfalt. Blandt andet har man et sted en meget bred kurve, hvor der er mulighed for at foretage diverse former for udskridninger og undersøge effektiviteten af ESC stabilitetssystemerne. Her kan udskridningerne blive næsten lige så store som fysisk muligt, da kurven har en dybde på 280 meter.
27 køretøjer i spil
Hovedformålet var denne gang at fokusere på homologeringen af Wabecos nyeste generation af EBS med indbygget ESC stabilitetssystem til de større erhvervskøretøjer. Wabeco introducerede ESC systemerne til de kommercielle køretøjer så tidligt som i 2001, og det er i dag standard på den type køretøjer. Til den aktuelle test anvendte man 27 biler, som hver for sig blev udsat for en lang række prøver. Resultaterne blev samlet sammen, og vil blive nøje analyseret, og frugterne af analysen vil blive brugt på at finjustere ESC systemerne, inden det går i serieproduktion.