23948sdkhjf

Autobranchen Danmark er det nye navn

I bestyrelsens beretning på D.A.F.s generalforsamling på Hindsgavl Slot i Middelfart fik vi navnet på den nye forening i fusionen med FAI - Autobranchen Danmark. Vi bringer et uddrag, fremført af formand Knud Nielsen.
DANMARKS AUTOMOBILFORHANDLER FORENING er en sund forening. På trods af, at krisen ikke vil slippe sit tag i Danmark - slet ikke i den del af erhvervslivet, der er afhængig af danskernes forbrug - så kan vi konstatere, at vi i 2012 fik 58 flere medlemmer og et godt resultat. Og den foreløbige udvikling i 2013 peger på, at denne udvikling fortsætter.

D.A.F. er også en organisation, der tager politisk ansvar og går forrest i kampen for autobranchens vilkår. Nogle gange på egen hånd, men ofte - og med størst effekt - når det sker i samarbejde med andre organisationer i branchen.

Vigtige dagsordener som totalskadegrænsen, bilafgifter og uddannelse er gode eksempler på, at sammenhold i autobranchen giver god mening, når vi ønsker at påvirke en politisk dagsorden.

NETOP I ÅR er det en ganske speciel oplevelse for mig at stå her foran jer. For vores organisation står foran store omvæltninger, som jeg er helt overbevist om er det rigtige for os. Det gælder naturligvis fusionen med FAI. På sidste års generalforsamling orienterede jeg på bestyrelsens vegne om fusionsprocessen, og I nikkede til, at vi arbejdede videre.

Siden er vi kommet endnu længere end vi selv havde forventet.

SOM i ER BEKENDT MED, valgte SKAD at træde ud af fusionsforhandlingerne, og jeg skal ikke kunne sige, hvad der er årsag og virkning men blot konstatere, at processen derefter har taget fart for alvor.

Der er tale om en skelsættende begivenhed for begge foreninger. For mig at se er det den største organisatoriske ændring for D.A.F. i mange år. Det er en proces, der påvirker os på mange planer - både organisatorisk og politisk. Og hvilke bevæggrunde ligger der så bag vores ønske om sammen med FAI at skabe en ny organisation?

Autobranchen er fortsat præget af et større antal organisationer. Der er - groft sagt - et par store spillere og en række mindre. Og ja, hvis nogle skulle være i tvivl: D.A.F. er absolut en af de store spillere.

Alligevel er vi af den overbevisning, at en konsolidering er både klog og nødvendig, og derfor har vi sammen med FAI taget udfordringen op.

I bund og grund er vi enige om, at autobranchen vil stå sig bedre ved en konsolidering. Og dét er en tendens, som forhandlerne i høj grad kan nikke genkendende til. Konsolidering er jo uden tvivl én af de vigtige tendenser i autobranchen i disse år - og med god grund. Omkostningerne skal holdes nede. Der skal høstes fordele ved stordrift. Og kræfterne skal samles om det, vi gør bedst.

Det er præcis det samme, der gør sig gældende blandt branchens organisationer. Vi tror på, at vi sammen med FAI vil stå stærkere. At vi vil kunne tilbyde medlemmerne en bedre service og flere ydelser.

VI VIL OGSÅ KUNNE tale med større vægt over for de politiske beslutningstagere. Det er mit og bestyrelsens håb, at vores medlemmer kan se de samme perspektiver, som vi ser i at forene kræfterne og danne én ny stærk organisation, der kommer til at repræsentere den danske autobranche.

Lad mig i den forbindelse takke FAIs bestyrelse for et meget frugtbart samarbejde hidtil. Vi er ikke helt i mål endnu, men baseret på mine erfaringer på de mange møder, vi indtil nu har haft, så er jeg meget fortrøstningsfuld med hensyn til at få kørt bilen pænt helt ind i garagen.

Det er ikke nogen enkel opgave, vi i fællesskab har sat os for. Når to selvstændige - nogle vil måske endda kalde os meget selvstændige - organisationer beslutter sig for at slå sig sammen, så fører det en lang række udfordringer med sig.

Visionen har siden opstarten af samarbejdet været at skabe én ny stor forening senest den 1. januar 2015. Arbejdet er dog forløbet så positivt og konstruktivt, at de to bestyrelser er enige om at forelægge planerne for den nye forening for de to generalforsamlinger allerede i dag, således at fusionen kan træde i kraft den 1. januar 2014, hvis medlemmerne er enige.

FOR LIGE AT OPSUMMERE er de centrale punkter følgende:

Som det første: FAI og D.A.F. fusioneres til én brancheforening og én arbejdsgiverforening pr. 1. januar 2014

Som det andet: Den nye forenings navn bliver Autobranchen Danmark med dertil hørende logo

Som det tredje: Autobranchen Danmark består af en salgssektion og en eftermarkedssektion, der begge vælger repræsentanter til en hovedbestyrelse og til faglige udvalg. På den måde sikrer vi, at såvel bilforhandlere, reparationsværksteder og lakererier får fuld indflydelse på det, der skal arbejdes med, og at den faglige selvstændighed bevares for alle parter

MEDLEMMER AF Autobranchen Danmark betaler et kontingent, der er ens for alle baseret på antal ansatte – for brugtvognsforhandlere dog baseret på antal solgte biler. Kontingentniveauet er dog det, vi som D.A.F.-medlemmer kender i dag

FAIs arbejdsgiverdel fusioneres med D.A.F.s arbejdsgiverforening til én arbejdsgiverforening med navnet Autobranchens Arbejdsgiverforening

Vedtægter samt kontingentregulativ mv. for henholdsvis Autobranchen Danmark og Autobranchens Arbejdsgiverforening fremlægges til endelig vedtagelse på en ekstraordinær generalforsamling den 2. oktober 2013

Øvrige emner i beretningen:

Knud Nielsen berørte i sin beretning også branchens tilstand, der er præget af småbilsalg og lav indtjening. Han glædede sig over ændringen af totalskadegrænsen i kraft af en samlet politisk indsats i branchen, samt succes med opbakning til det nye Biltorvet A/S. Knud Nielsen omtalte desuden problembiler i DMR, uacceptable kontrolaktioner fra Skat, bedret kvalitet i forsikringsbranchens skadesbehandling, D.A.F./FAIs fælles nye kompetenceteam samt etablering af Autobranchens Videnscenter til støtte og uddannelse
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062