Forhøjelsen af reparationsgrænsen ophæves automatisk i 2016
Lovforslaget om højere reparationsgrænse førstebehandles 11. juni. Det er i høring til 28. maj.
Skatteminister Holger K. Nielsens lovforslag om den højere skrotgrænse siger udtrykkeligt, at forhøjelsen gælder fra 1. januar 2014 til 31. december 2015.
Folketinget vedtager lovforslaget den 28. juni, hvis tidsplanen holder. Det er en del af udmøntningen af den første delaftale om "Vækstplan DK", som alle partier med undtagelse af Enhedslisten står bag.
I høring til 28. maj
Høringsfristen er 28. maj. Folketingets førstebehandling foregår tirsdag 11. juni. Der er to uger til udvalgsbehandlingen inden 2. og 3. behandlingerne i slutningen af juni.
Skrotgrænsen er et blandt flere elementer i lovforslaget, der har identifikationsnummeret L217. De andre elementer er hotelmoms, sodavands-, øl- og emballageafgifter.
Afgiftstab 50 millioner
Skatteministeriets skøn over de økonomiske konsekvenser for staten lyder på minus 50 millioner kroner i 2014 ekskl. moms og såkaldt tilbageløb som følge af, at yderligere godt 2000 biler genopbygges om året.
Det varige tab (et beregningsteknisk begreb) sættes til fem millioner kroner om året.
Plus for staten i 2017
Der er tilmed tale om en ekstra afgiftsindtægt i 2017 på omkring 30 millioner kroner.
Det skyldes Skatteministeriets antagelse om, at reparerede biler har en kortere restlevetid end de biler, der med de gældende regler erstatter de skadede biler. De genopbyggede biler vil derfor hurtigere blive erstattet af nye eller importerede brugtbiler.
"I praksis vil dette formentlig ske drypvist, hvilket dog er uden betydning for den varige virkning," hedder i lovforslagets bemærkninger.