23948sdkhjf

Teknisk turnaround hos Mekonomen

Ansættelse af flere sælgere, udbygget uddannelse af personale og værksteder og en omstilling til kun B2B-salg præger Mekonomen, som er på teknisk landsturne for alle landets værksteder.
Forbrugersalget fra detailbutikker er på vej væk fra autogrossisten Mekonomen, der er i gang med et kraftigt facelift af virksomheden, initialiseret af den helt nye ledelse. Den igangværende landsturné Mekonomen Teknik Tour, som Motor-magasinet besøgte i Viborg 16. maj, er et direkte tiltag til såvel værksteder som personale, idet Mekonomen i endnu højere grad end hidtil vil signalere teknisk knowhow og support til sine værksteder.

Touren rundt i landet slutter 3. juni (se boks), og 300-400 mekanikere til hvert show bliver kørt i busser fra oplandet ind til de ventende stande med teknisk info fra leverandørerne, simulator-racerkonkurrence, Bosch Seminar om de snart lovbefalede dæktryk-ventiler, pølser og "fadbamser" samt konkurrencer om blandt andet værkstedvogne, cykler, kompressorer.

Stor omlægning

Mekonomen er ved at opgradere staben af sælgere fra fem til 25, samt otte kædekonsulenter og en key account til storkunder. Folkene i marken giver også teknisk support, og her er to super-supportere specialuddannet.

Et spritnyt webkatalog er på plads inden 1. juni, og et ligeledes nyt intranet skal stå for al intern kommunikation i koncernen fremover.

42 Mekonomen afdelinger bliver en del af 10 regioner, der opbygges ny logistik og tilføjes et bredere sortiment.

Personalet tændt

På Teknik Tour'en står den fra kl. 9-14 på intern undervisning af alle medarbejdere i landet, og klokken 14-16 hver anden dag på eksternt kursus for de mange besøgende mekanikere. I alt 5000 indbydelser har Mekonomen sendt ud om sin Teknik Tour.

Ny salgsdirektør hos Mekonomen, Henry Petersen, siger, at personale er tændt, fordi der sker en masse nyt i virksomheden.

- Vi er i gang med en stor omlægning med mange tiltag, blandt andet vil vi signalere rent B2B-salg ved at lukke forbrugersalg ned i forretninger landet over og på internettet. Mekonomen Teknik Tour er skabt for at lægge vægt på teknisk info, og er ikke en salgsmesse som mange af vores konkurrenters. Vi underviser bredt, og har henvendt os til alle værksteder i landet. Vores intention er ikke at have et akademi, men i stedet at bruge de gode tekniske skoler, der jo også uddanner værkstedernes lærlinge - det anser vi som mest reelt.

- Vi håber naturligvis, at de besøgende værksteder, der ikke er med i vores kæder, vil se Mekonomen som partner. Man kan købe reservedele alle vegne – vi vil gerne være partner, der kan tilføre merværdi, siger Henry Petersen. Han er tidligere salgsansvarlig for Bosch i ni lande og oprindelig uddannet mekaniker, autoelektriker og Bosch systemtekniker.

Mekonomen Teknik Tour skal blive en årlig begivenhed herhjemme.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085