23948sdkhjf

De klonede ventiler kommer

Mekanikere skal fra næste år skifte og programmere dæktryk-målere. Bosch fortalte om den nye teknik under Mekonomen Teknik Tour.
Fra 2014 skal alle nye biler i Europa have dæktrykmålere. Det kan være små radiosendere, der ofte vil skulle skiftes og kodes - eller klones, som det også bliver kaldt - ved dækskifte, fordi batteriet opbruges eller sensoren ødelægges. Bosch er i gang med udvikling af flere apparater til kodning af pt. to typer universal-ventiler, der vil dække cirka 60 procent af OE-markedet. Det fortalte Bosch-tekniker Lars Winther Johansen detaljeret om på Mekonomen Teknik Tour i Viborg.

Den såkaldte TMPS dæktrykovervågning er ikke ny. På Bosch' teknikmuseum i hovedkvarteret i Ballerup vil man kunne se, at Bosch allerede i 1924 havde opfundet et system. Men først i 2006 blev det obligatorisk i USA af hensyn til såvel miljø som sikkerhed – alt for mange bilister kører med farligt og miljøbelastende lidt tryk i dækkene. På den anden side af Atlanten advarer systemet ved under 25 procent servicetryk, der typisk er to bar. I EU vil vi oftere blive advaret, idet trykmålerne advarer ved 20 procent afvigelse. I EU arbejder de trådløse sensorer ved 433 Mhz af hensyn til elektronikken i bilerne.

Ventil-apparater på vej

Et batteri i en sensor vil typisk holde 4-6 år. Der findes allerede cirka 150 sensortyper, hvoraf nogle kan måle dæktemperatur og egen batteritilstand. Nogle er udformet som ventiler, nogle bygget rundt om fælgen og andre indlagt i dækket, så det tilmed kan måle dækbelastning. Nogle virker via en modtager i inderskærmen, kodet separat for ikke at få interferens fra forbikørende bilers sensorer.

Fælles for dæktrykmålerne er, at de ikke kan bruges uden programmering. Og monteringsvejledning er vigtig, da de små 30 grams målere bliver til 60 kilogram ved rotation og trækker op til 60 G. Kodning sker via OBD stik, og de to typer uoriginale kan klones til at matche eksempelvis tre originale på bilen.

Bosch er ved at udvikle apparatet TPMS Aktivator, der kan kobles på eksisterende Bosch-testere, samt den lidt større håndholdte KTS Tire som en alt-i-én enhed til primært dækcentre.

Masser af nyt

Foruden dæktrykmålere kunne Bosch desuden fortælle om, at ESI-tronic 2.0 fremover kan opdateres online som én, fælles software, med fejludlæsning i alle systemer ved én søgning. Arbejdslog gemmes som dokumentation, og bilfabrikkernes servicebulletiner vises. Desuden vises nu også bilens spænding, da korrekt kommunikation ikke kan ske ved underspænding.

En præopsat scop-udmåling af eksempelvis dieselinjektorer vises, hvis fejludlæsning ikke var nok.

Bosch’ nye store KTS tester FSA 500 er en bærbar motortester med Scop. Her kan batterier kodes, især af hensyn til Start&Stop-batterier, ligesom der tages højde for batteriers ældningskurve.

Ledningsdiagrammer får nyt design i ESI-tronic 2.0, ligesom bil-identifikation kan ske med stelnummeret, og via bilens registreringsnummer på nummerpladen til efteråret.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094