23948sdkhjf

Mere kraft i nye Volvo-motorer

Bilproducenten mener at have revolutioneret indsprøjtningsteknologien med såkaldt tryk-feedback i sin i-ART teknologi.
Volvos nye motorfamilie VEA (Volvo Engine Architecture) bliver introduceret til efteråret med verdens første i-ART teknologi, der er med til at nedbringe brændstofforbruget i de nye dieselmotorer.

Ved hjælp af tryk-feedback fra de enkelte indsprøjtningsdyser, i stedet for den konventionelle løsning med en enkelt tryksensor i commonrail, gør i-ART det muligt kontinuerligt at overvåge og tilpasse brændstofindsprøjtningen i hver enkelt cylinder.

- At forøge commonrail-trykket til hele 2500 Bar og samtidig supplere med i-ART teknologien kan vi vist godt tillade os at kalde andet trin i dieselrevolutionen. Det er et gennembrud, der kan sammenlignes med dengang, vi i 1976 opfandt lambdasonden til katalysatoren. Det er en unik opfindelse fra Volvo, siger Derek Crabb, direktør for Powertrain Engineering hos Volvo Car Group.

Foroven har hver dyse en lille computer, der overvåger indsprøjtningsprocessen. Ved hjælp af denne information sikrer det selvjusterbare i-ART system, at den ideelle mængde brændstof indsprøjtes i de enkelte cylindre under hver forbrændingscyklus..

Kombinationen af højere indsprøjtningstryk og i-ART teknologi giver kunderne en motor med bedre brændstoføkonomi, væsentligt lavere emissioner, høj ydelse og en kraftfuld lyd som en V-8 motor. Specifikke data offentliggør Volvo endnu ikke

De nye motorer skal bygges i Sverige på Volvo’s højteknologiske motorfabrik i Skövde.

Samtidig med VEA introducerer Volvo en ny ottetrins automatgearkasse, der løfter køreegenskaberne og sænker brændstofforbruget yderligere.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079