23948sdkhjf

Boom for fører-assistentsystemer

Nøglekomponent for førerassistentsystemer - Bosch har fremstillet en million radarsensorer.
Når man kører bil, er den forankørende bil det vigtigste referencepunkt. Hvor stor er afstanden, og hvor hurtigt kører den? Hvad mennesker kun kan bedømme skønsvis, kan radarsensorerne måle med ekstrem nøjagtighed op til 20 gange per sekund – og derfor danner de grundlag for talrige kraftige assistentsystemer. Disse systemer holder automatisk den ønskede afstand til den forankørende bil, og i kritiske situationer sørger de for at advare og lave automatisk opbremsning.

I Reutlingen nær Stuttgart har Bosch fremstillet én million radarsensorer, der bruger det effektive 77 GHz-frekvensbånd. Seriefremstillingen gik i gang i 2000. I lang tid var produktionstallene lave, men nu stiger de kraftigt. Mens det tog 13 år at nå den første million, vil den næste million forlade produktionsbåndet om lidt over et år.

- Vi vil opleve et regulært boom for førerassistentsystemer i de kommende år. Bosch vil allerede i 2016 levere 10 millioner radarsensorer, forudser Wolf-Henning Scheider fra Bosch.

Tocifret vækst

Bilproducenterne anvender det stigende antal assistentfunktioner for at skille sig ud fra konkurrenterne. En anden meget stærk drivkraft er Euro NCAP’s fremtidige bedømmelsesproces: Fra 2014 skal en bil have mindst ét assistentsystem for at få fem stjerner, og fra 2016 er omfattende fodgængersikkerhed obligatorisk.

Men når en sensor først er i bilen, kan den naturligvis anvendes til mange andre funktioner. Et videokamera, der registrerer kørebanen, kan for eksempel også registrere trafikskiltene. Bilisterne vil sætte stadig større pris på disse sikkerheds- og komfortfunktioner. Markedet for førerassistentsystemer vil opleve en vækst på over 20 procent om året i de kommende år, vurderer Scheider.

Systemforståelse

Kraftige assistentsystemer kræver omfattende integrering af adskillige systemer i bilen. Assistentsystemerne kombinerer data fra en lang række sensorer for at danne et samlet billede af bilens omgivelser, og motor, bremse og styring udfører instrukserne.

Bosch vil være med til at præge de kommende år med ny teknik og nye funktioner. Virksomheden er ved at starte serieproduktion af den nye mid-range-radarsensor, der er lige så kraftig som sin forgænger, men mere kompakt og betydelig billigere. Sensoren leveres i varianter til montering for og bag. I 2014 vil en stereovideosensor, der kan måle afstande op til cirka 50 meter, gå i produktion. For første gang er kun én sensor nødvendig til automatisk nødopbremsning for at øge fodgængersikkerheden.

Fremover vil nye funktioner spille en større rolle ved styring af bilen. For eksempel vil de bruge ultralydssensorer for at parkere fuldautomatisk, selv om bilens fører står uden for bilen, og de styrer gennem vejarbejde med snæver plads på motorvejen.

Med hver innovation rykker automatiseret kørsel uden ulykker et skridt nærmere, oplyser Bosch. Automatisering vil først stige gradvist på motorvejene. Fra 2014 kan bilisterne vælge en serieproduceret køassistent, som Bosch i stor udstrækning har udviklet. Ved lave hastigheder styrer denne funktion fuldautomatisk, mens bilens fører fortsat har det overordnede ansvar. Med tiden vil det være muligt at køre på motorvej med stadig højere automatiseringsgrader ved stadig højere hastigheder, indtil highwaypiloten automatisk overtager al kørsel fra tilkørsel til frakørsel.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078