23948sdkhjf

Måler dæktryk via rotation

Ny metode til overvågning af dæktryk fra danske Dancar.
DC Scandinavia A/S præsenterer en nyudviklet enhed, som er i stand til, via bilens eksisterende ABS sensorer, at detektere et dæktryks tab.

Systemet er i sin enkelhed en lille boks, der forbindes til bilens datasystem. På baggrund af hjulenes individuelle rotations mønster vil systemet kunne afgøre, om et af hjulene har mistet luft. Et lille display viser med en rød diode, hvis et hjul har tabt mere end 20 procent af dets oprindelige luftmængde.

Produktet er dansk produceret, udviklet af Dancar Autosikring ApS i Hedehusene, som også stod bag udviklingen af Comfort Cruise (den første CAN-BUS fartpilot).

Systemet har den tekniske betegnelse ITMS (Indirect Tyre Monitoring System), altså en beregnet måling af dækket tryk, baseret på hjulets rotations mønster. ITMS er i modsætning til traditionel overvågning, som er baseret på følere, monteret i hvert hjul, baseret på aktuel beregning og således et driftsikkert og pålideligt system, oplyser Dancar.

ITMS er vedligeholdelsesfrit. Der skal ikke monteres følere i hjulene. Efter blot to kilometers km kørsel er tilstrækkelig kvalificeret data lageret, og systemet kan herefter fremover detektere afvigelser i dæktryk forårsaget af punktering samt gradvis tab af dæktryk over en længere periode.

ITMS er nøjagtig og advarer allerede ved moderat dæktryks tab. Systemet kan detektere en afvigelse allerede ved 20 procent på et eller flere hjul.

Systemet fra DCS er det eneste på markedet for eftermontering, der anvender ITMS beregningsmetoden. Systemet er modelspecifikt og kan udvikles til alle FullCan biler med ESP.

DC Scandinavia A/S er distributør af iTMS i Danmark.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094