23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tunge forventninger til lettere Peugeot

Den nye Peugeot 308 er blevet 140 kilo lettere. Den skal generobre mellemklassen.

Alle sejl var sat til, da Peugeot Danmark i torsdags den 10. oktober præsenterede den nye forventede bestseller, 308, først for motor- og livstilspressen og siden for storkunder i Filmstationen Værløse, som holder til på den nedlagte Værløse Flyvestation. Med roterende publikumspodium, lys, høj musik og otte kredsende udgaver af den nye 308 blev der slået kreativt på stortromme i et stor flyhangar, der i dag fungerer som filmstudie.





Og forventningerne er da også store til den nye lettere Peugeot i C-segmentet: Det klare mål er at sælge 2000 Peugeot 308 i Danmark i 2014, hvor Peugeot forventer, at der sælges i alt 32.000 biler i C-segmentet mod forventet 31.000 i år. Af de 32.000 biler i C-segmentet næste år forventer Peugeot, at de 22.000 er hatchback, og af dem er målet altså 2000 biler eller ni procent, oplyste PR-chef Hanne L. Sørensen ved præsentationen.





Målgruppen er unge par og singler på 30-40 år uden par samt modne par, hvor børnene er flyttet.





Peugeot lægger da heller ikke skjul på, at man efter omfattende langtids testning af utallige elementer i 308 og samlet fire millioner test-kilometer, har skelet til VW-Golfs succes i klassen, og at man eksempelvis - med meget lettere døre - har opnået den solide elegance og "rigtige" lyd, når døren let glider i.





Ifølge den danske importør har den nye 308 har de egenskaber, som efterspørges i mellemklassen. Den er kompakt, den er rummelig og har en bagagerumsvolumen på 470 liter under hattehylden. Med en længde på 4,25 meter er 308 den mest kompakte hatchback i sit segment. Den er 23 mm kortere, 47 mm lavere og 10 mm smallere end sin forgænger. For- og bagudhæng er reduceret takket været den nye EMP2 (Efficient Modular Platform) platform, som har gjort det muligt at skubbe hjulene helt ud i de fire hjørner, hvilket sikrer en rummelig kabine.





En vægtreduktion på 140 kilogram gør 308 til den letteste bil i segmentet. Grundlaget for denne vægtreduktion er den nye fleksible EMP2 platform, som i sig selv giver en besparelse på 70 kilogram.





Målet for det lange udviklingsarbejde har været en modig, intuitiv og moderne hatchback i et rent og elegant design. Og resultatet er blevet den bedste Peugeot i 30 år, fastslår ledelsen i den franske bilfabrik.





Bilen rummer det nye i-Cockpit og står med 82 g CO2/km for ny reference i klassen, når det gælder CO2-udledning.





Peugeot 308’s kvalitetsniveau, som er resultatet af en ambitiøs udviklingsproces, har til formål at placere den blandt de allerbedste og afspejler Peugeots premium-strategi. Den nye 308 skal generobre mellemklassen og positioneres som et stærkt og anderledes alternativ, der er baseret på fire nøgletemaer: Effektivitet, kvalitet, køreegenskaber og design, fastslår importøren.





- Den nye Peugeot 308 har et yderst raffineret og teknologisk design, som giver et helt berettiget indtryk af styrke og kvalitet, mener Gilles Vidal, direktør for Peugeot Design, som deltog i Værløse.





308 introduceres med fem benzin- og HDi motorer, der sammen med den optimerede aerodynamik sikrer lavt brændstofforbrug og en CO2-udledning fra 93 g/km. I foråret 2014 introduceres nye teknologier, heriblandt en ny 3-cylindret turbo benzinmotor (1.2 liter e-THP) og ikke mindst de kommende BlueHDi-versioner, som gør sig bemærket med en CO2-udledning på kun 82 g/km.





Peugeot opererer med tre udstyrsversioner, Access, Active og Allure - den billigste benzinudgave i Access (1,2 VTi 82 hk) begynder ved 200.000 kroner - den dyreste diesel i Allure (1,6e-HDi 116 hk) koster 300.000 kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125