Hjulene ruller hurtigt hos Eurowheels
Mange har ønsket finanskrisen langt væk, men hos Eurowheels er den årsagen til, at omsætningen er blevet fordoblet siden 2009.
- Finanskrisen er årsagen til vores vækst. Vi blev nødt til at genudvikle vores koncept. Her har vi arbejdet meget med vores interne processor, og vores IT-system er blevet rygraden i firmaet. Vi sammenligner hvert et salg med et pit-stop i Formel 1. Og for at kunne levere tingene hurtigt og tilfredsstille kunden, så er IT-systemet afgørende, siger Heine Frommelt, der er den ene af Eurowheels to ejere.
Fra få til mange
Virksomheden startede i 1993, men har under Heine Frommelts og hans kompagnons ledelse fungeret siden 2003. De betegner firmaet som en mindre spiller på det danske dæk-marked, men blandt de største, når det kommer til alufælge. Omsætningen er fordoblet de sidste fire år, og det er endda uden at have øget antallet af ansatte, der stadig er 15.
Eurowheels sælger ikke til private, men satser udelukkende på at sælge til erhvervslivet. Her har antallet af kunder også ligget stabilt på 3000, men Eurowheels er begyndt at sælge mere til hver enkelt kunde. Det er sket efter virksomheden i 2009 gennemførte en ny strategi. Alt skulle foregå via deres hjemmeside. Her var det vigtigt, at kunden kunne finde alle relevante informationer med fokus på pris og leveringstid.
- Vi er gået fra at have enkelte agenturer til at være en leverandør af totalløsninger. Vi køber der, hvor vi kan finde produkter, der opfylder kravene og er de billigste. Vi er meget afhængige af vores netværk for hele tiden at kunne levere de produkter, der bliver efterspurgt og til en god pris, siger Heine Frommelt om strategien, hvor de har prøvet at gøre konkurrenter rundt om i verden til samarbejdspartnere.
- Det handler om at turde satse og gøre tingene anderledes. For der er fremtid i autobranchen. Det handler udelukkende om ikke at sidde på hænderne, men tænke nyt, siger Morten Jørgensen, salgskonsulent hos Eurowheels.
Ingen fremtidsplaner
Der er højt til loftet i den nye lagerhal, der skal erstatte de to mindre haller, som Eurowheels holder til i nu. Omgivelserne fortæller, at flere af virksomhedens planer er lykkedes for at nå hertil. Alligevel findes der ingen planer eller mål for de kommende år.
- Vi ved, at vi ser anderledes ud om tre år. Men hvordan vi ser ud, ved vi ikke endnu, siger Heine Frommelt og fortsætter:
- Vi har en god motor, der kan tunes og gøres endnu bedre. Vi er aldrig styret af et budget eller et mål. Vi tror ikke på, at man kan planlægge sig til succes, for inden du får udført din plan, så har verden overhalet dig. Det handler om at fange signalerne på markedet og navigere efter dem. Vi har haft mange fejlskud, og det handler om at erkende dem og hurtigt komme videre. Vores succes handler om 10.000 små beslutninger og ikke en enkelt stor, siger Heine Frommelt.
Kende sine begrænsninger
Indtil videre handler det om at erobre mere af markedet i en tid, hvor mange firmaer stadig døjer med finanskrisen. Mens betongulvet i Hørning løbende bliver fyldt med bure fulde af dæk nok til at udstyre en større, dansk provinsbys biler med nyt gummi, så tænker Heine Frommelt og de andre ansatte hos Eurowheels ikke for store tanker om det aarhusianske firma.
- Uden global tankegang er man hurtigt fortid. Man er nødt til at have et verdenssyn. Vi har udlandssalg liggende i skuffen som en af de ting, vi kan udvide med i fremtiden. Men det er ikke på dagsordnen, for det handler også om at kende sine begrænsninger, siger Heine Frommelt.
De ansatte har også masser af se til netop nu, hvor lastbiler kører i pendulfart fra den gamle til den nye adresse i Hørning, hvor Eurowheels officielt rykker ind 1. oktober.