23948sdkhjf

Jaguar og Land Rover går dansk enegang

Nye modeller, flere forhandlere og øget salg, bebuder British Car Import. Første nyhed er Range Rover Sport.
Mens Tata-ejede Jaguar og Land Rover i seneste regnskabsår (2012/13) præsterede et rekordsalg på næsten 375.000 biler - en fremgang på 22 procent (størst i Kina med 48 procent og Asien med 27 procent), er de danske salgstal anderledes beskedne.

Og det på trods af, at der det sidste halvandet år faktisk har været to danske importører - den hidtidige har været Jaguar Import Danmark under Nellemann. Men nu er British Car Import A/S i Kolding under Nic. Christiansen-gruppen blevet eneimportør af Jaguar, og ambitionerne er sat i vejret.

Sidste år blev der blot solgt 152 biler i Danmark, heraf Jaguar (36) og Land Rover (116). Næste år er målet 275 biler, heraf 200 Land Rover, og i 2016 500 biler, heraf 350 Land Rover, oplyste dansk landechef Erik Ladegaard forleden, da BCI holdt pressemøde hos Terminalen i Birkerød i anledning af lanceringen af den nye Range Rover Sport.

Trods det beskedne salg har det danske import-selskab dog en god og sund drift, påpeger Erik Ladegaard og henviser til en omsætning i 2012 på 148 millioner kroner i 2012 og et resultat på 36 millioner.

British Car Import har været importør af Land Rover i 20 år og i Norge siden 2009. BCI har været Jaguar samt Land Rover importør i Sverige siden 2009, mens Jaguar er kommet til i Danmark fra 2012 og i Norge fra i år.

Den nordiske organisation, som i 2009 talte 25 ansatte, er nu vokset til 55 medarbejdere.

Den danske forhandler-skare tæller blot tre: Birkerød (Jaguar og Land Rover), Århus (Jaguar og Land Rover) samt Kalundborg (Land Rover). Men der er planer om en Jaguar- og Land Rover-forhandler i trekantsområdet og siden også i Nordjylland. I øvrigt er et nyt showroom bygget i Århus, og et nyt af slagsen skal også bygges i Birkerød, oplyste Erik Ladegaard.

På koncern-plan investerer Jaguar og Land Rover 2,75 milliarder pund i 2014 i nye produkter, ansatte og infrastruktur. Selskabet har således fået 8000 nye ansatte de sidste år, hvoraf i øvrigt en del rekrutteres fra den tyske bilindustri, og staben tæller i dag samlet 25.000 ansatte.

På produktsiden er det planen at lancere to nyheder om året frem til år 2020.

Selskabet er ved at bygge en ny 7000 kvadratmeter stor motor-fabrik i South Staffordshire, som skal levere de første motorer i 2014, og i 2020 skal Jaguar og Land Rover være selvforsynende med motorer.

Det er indiske Tata, som ejer Jaguar og Land Rover, der stadig har udvikling og produktion i Storbritannien.

Ny Range Rover Sport

BCI benyttede lejligheden til at præsentere og byde på testkørsel i den nye Range Rover Sport, som officielt lanceres herhjemme den 14.-15. september, og som BCI forventer solgt i 50-100 eksemplarer første år. Den nye Range Rover Sport er Range Rover langt ind i sin DNA, men med et stærkt "sports-gen", der giver ekstraordinært kraftoverskud og unikke køreegenskaber på vej såvel som ude i terrænet, lover BCI.

Range Rover Sport introduceres i et program med to benzinmotorer, 3.0L V6 (250 hk) og 5.0L V8 (375 hk), samt to diesel-versioner, 3.0L TDV6 (190 hk) og 3.0L SDV6 (215 hk).

Den nye model er 149 millimeter kortere og 55 millimeter lavere end forgængeren, og 75 procent af alle dele er helt nye.

Range Rover Sport byder på mere fleksibel plads med 5 plus 2 sæder samt et letvægtskarrosseri af aluminium, som er 33 procent lettere, og giver en vægtreduktion på op imod 500 kilo.

Range Rover Sport 3.0 V6 Diesel SDV6 HSE Dynamic fås her i landet fra 1,23 millioner kroner.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078