23948sdkhjf

Både bilejere og miljøet vinder ved ny CO2-aftale

EU har netop vedtaget nye CO2-krav til fremtidens biler - til gavn for både miljøet og bilejernes pengepung.
Der er benzinbesparelser i sigte for alle bilejere i Europa - i hvert fald hvis de skal have sig en ny bil indenfor de næste syv år.

EU er nemlig netop blevet enige om fremtidens effektivitetskrav til nye person- og varebiler. Det betyder, at brændstofeffektiviteten bliver fordoblet og CO2-udledningen halveret frem mod 2025.

I Det Økologiske Råd tager man godt imod den nye regulering, som betyder, at nye biler i EU i 2020 kun må udlede 95 gram CO2 per kilometer, mens kravet i 2025 forventes at ende med at ligge på 70-80 gram.

- Vi synes, det er et gevaldigt skridt fremad. Det betyder i praksis, at man kommer til at halvere brændstofforbruget i nye biler frem mod 2025, siger trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd Jeppe Juul og fortsætter:

- Det vil have en kæmpe betydning for bilejernes økonomi, men også for CO2-udledningen, siger han.

Bilejere kan se frem til at spare 500 euro, altså små 4000 kroner om året, i benzinbesparelser. Samtidig vurderes det, at beslutningen vil skabe cirka 350.000 nye job i EU, blandt andet på grund af vækst i bilkomponentindustrien.

I Det Økologiske Råd har man dog en enkelt anke til den nye CO2-regulering, siger Jeppe Juul.

- Vi havde gerne set, at der allerede nu blev fastlagt et 2025-mål fuldstændig klart, så bilindustrien vidste, hvad de har at holde sig til, siger han og fortsætter:

- Men vi er fortrøstningsfulde, fordi vi kan se, at der vil komme et forslag i 2015, som vil lægge kursen for de fremtidige energiforbedringer i de her biler, siger han.

I dag kører en ny bil ifølge Det Økologiske Råd i gennemsnit 100 kilometer på 6 liter brændstof. I 2020 vil det være 100 kilometer på 4 liter og forventes i 2025 at komme ned omkring 3 liter brændstof per 100 kilometer.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079