23948sdkhjf

Lakkæde er gearet til fremtiden

Ved udgangen af 2013 står Lakexperten godt rustet til at tage hul på 2014. Tiltag indenfor områder som it, kvalitetssikring og uddannelse har det år seneste styrket kædens værksteder væsentligt.
- Vi har et set-up som gør os attraktive for vores kunder.

Så klar er meldingen fra Lakexpertens kædechef Bo K. Søndergaard, der ved udgangen af 2013 ser frem mod det nye år. Han siger:

- Et nyt år er lig med nye muligheder og med den bevægelse der lige for øjeblikket er i branchen gælder det om at være klar og korrekt klædt på – og det er vi.

Der udbydes kurser – eller Pitstop som det hedder i kæden, hele vejen rundt fra medarbejder til ejer. En bedre bundlinje kræver nemlig kompetente medarbejdere og ledere i såvel produktionen som administrationen. Alle Pitstop er tilrettelagt, så de matcher de behov, de enkelte medarbejdergrupper har.

- En ting er dog gældende for dem alle: Der er fokus på vidensdeling mellem deltagerne. Alene i første kvartal er der planlagt 14 dage med fælles Pitstop. Hertil kommer "on-the job" uddannelsesdage, som foregår på de enkelte værksteder. I samarbejde med kædens hovedleverandør Lakgruppen integreres de i hverdagen, forklarer Bo K. Søndergaard.

Samarbejde med kunderne

Det er ikke kun medarbejderne på Lakexpertens værksteder, der nyder godt af muligheden for uddannelse og udvikling, kunderne bliver også inddraget.

- Vi gør meget for at dele de gode ideer med vores kunder. Et godt samarbejde handler ikke kun om, at et emne bliver leveret til tiden, det handler også om, at man bidrager til hinandens udvikling. De kunder som indtil videre har været af sted har taget godt imod initiativet – ja flere er faktisk utålmodige og vil meget gerne af sted igen, fortæller Rikke Agerholm. Hun forsætter:

- Herudover uddanner vi os også til at kunne leve op til kundens krav, for eksempel i forhold til certificering og behandlingsmønstre.

Ensartet kvalitet

Og kunder og gode samarbejdspartnere det har Lakexperten. Flere bilimportører har allerede indgået landsdækkende samarbejde med kæden. Ligesom flere større bilhuse med afdelinger fordelt over hele landet er med på listen over samarbejdspartnere. Det kræver ensartet kvalitet, tillid og engagement at være fælles om kunder. Alle tre ting er tilstede på Lakexperten værksteder over hele landet, hvor et forretningssystem der på en gang sikrer effektive processer og ensartede ydelser er implementeret. Der arbejdes således professionelt og aktivt med dokumentation og registreringer af alle processer. Herudover er en åben dialog i det daglige også utrolig vigtig. Både kædens aktionærer imellem, men også mellem værkstederne og kunderne, lover en pressemeddelelse.

Fokus på ISO-certificering

27 af kædens værksteder er KS2000/ISO9001 certificerede, og i det forløb har mange delt erfaringer på kryds og tværs. I bund og grund handler det hele om en ting: Hvordan kan man gøre tingere smartest og dermed bruge ressourcerne rigtigt.

- Blandt andet i forbindelse med certificering nyder kædens administratorer godt af hinandens erfaringer. Har et værksted fundet en smart måde at gøre tingene på, er afstanden til kollegaen højst en mail eller et telefonopkald og det er dermed ikke svært, at dele i hverdagen, siger Rikke Agerholm.

Målet for Lakexperten er, at alle kædens værksteder er ISO9001/KS2000 certificerede i løbet af 2014.

Online booking

Lakplan er Lakexpertens unikke online booking- og planlægningssystem, som giver fleksibiliteten i hverdagen endnu et løft og samtidig er med til at øge overskueligheden for både medarbejdere og kunder. Med systemet har man alle oplysninger på en ordre samlet et sted, og informationerne er derved til enhver tid tilgængelige for såvel kunden som autolakereren, oplyser kæden.

- Det er blevet et uundværligt redskab i dagligdagen. Her på værkstedet og hos vores kunder har det lettet arbejdet meget. Alle ved, at det er nok at se efter ét sted, hvis man mangler oplysninger om det emne, man skal i gang. Også for kunderne er mange ting blevet lettere. Med alle informationer samlet et sted er der altid styr på skadesrapporter, billeder og alt andet vedrørende den enkelte sag, forklarer Karl Damsgaard, Lakexperten Herning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063