23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Smøler med hul i motorregister

Hul i det digitale motorregister betyder, at hverken forbrugere eller forhandlere advares, hvis de er ved at købe eller sælge en bil, der er meldt stjålet. Det er uacceptabelt, mener FDM.

Hvad der umiddelbart kan synes som både en god og nem bilhandel gennemført med få klik på nettet, kan meget vel ende med at gøre køber til hæler. Et hul i Skats digitale motorregister (DMR) betyder nemlig, at registret ikke taler sammen med politiets register for stjålne køretøjer. Dermed risikerer man at købe en efterlyst bil, skriver FDM’s medlemsblad Motor.

- Det er helt uacceptabelt, at man som bilkøber og forbruger ikke kan stole på registret. I praksis betyder det, at det er nemt at sælge en stjålen bil videre til en person, der er i god tro, og som dermed både bliver hæler og sandsynligvis også risikerer et økonomisk tab, når bilens retmæssige ejer kræver bilen udleveret, siger leder af FDM’s juridiske rådgivning, Per Alkestrup.

Han henviser til, at man hos både Skat og Rigspolitiet har været bekendt med, at der er hul i systemet siden lanceringen af det digitale motorregister i sommeren 2012.

Af korrespondancen mellem Skat og Rigspolitiet, som FDM har fået aktindsigt i, fremgår det desuden, at det digitale motorregister i princippet er klar til at modtage de nødvendige oplysninger fra politiet. Skat og politiet kan imidlertid ikke blive enige om, hvem der skal finansiere udbedringen, så de to registre taler sammen.

- Det er ikke godt nok, at to offentlige myndigheder ikke formår at arbejde sammen og løse så vitale problemer i et system, der dels skal lette det offentliges administration, dels skal sikre borgerne en nem og sikker adgang til selv at kunne omregistrere biler. Sat på spidsen betyder det, at man stiltiende ser til, at det digitale motorregister er med til at hvidvaske stjålne biler. Det bør man naturligvis få rettet hurtigst muligt, og hvis ikke Skat eller politiet selv kan finde ud af det, må det ske fra politisk hold, mener Per Alkestrup.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|