EU-parlamentet har den 24. april fastlagt deres holdning til fremtidens biler. Den betyder at bilers forbrugstal fremover bliver mere retvisende, og at fremtidens biler kommer til at køre meget længere på literen.
- Det er ikke super-ambitiøst, men klart et skridt i den rigtige retning, der vil betyde at vi får mere effektive og mindre forurenende biler, mener Jeppe Juul, trafikmedarbejder i Det Økologiske Råd.
Parlamentet vedtog blandt andet et krav om, at nye biler i 2020 i gennemsnit maksimalt må udlede 95 g CO2/km og mellem 68-78 g CO2/km i 2025, hvilket konkret betyder, at en bilejer i gennemsnit forventes at komme til at spare små 4000 kroner om året i sparede brændstofudgifter.
Samtidig blev det vedtaget, at de kritiserede test af nye biler skifter til en ny og bedre procedure inden 2017, så forbrugerne i højere grad vil kunne få biler, der kører så langt på literen, som producenterne oplyser, meddeler Det Økologiske Råd.
Lovgivningen skal nu færdigforhandles med EU's medlemslande i Rådet.