23948sdkhjf

FDM: Oplys om elbilers reelle rækkevidde

Bilproducenterne og -importørerne bærer selv et ansvar for, at forbrugerne bliver mere trygge ved elbiler, mener bilisternes organisation.
En af de største hindringer i udbredelsen af elbiler er, at forbrugerne er nervøse for, at den løber tør for strøm. Og her har elbil-fabrikanterne hidtil været alt for optimistiske i opgivelsen af rækkevidde. Det mener bilisternes organisation FDM, at der bør gøres noget ved.

- Producenter og forhandlere af elbiler bør være mere retvisende, når de præsenterer elbilen for en bilkøber. De bør oplyse købere om, hvordan normtallet for rækkevidde er målt, og gerne udbygge denne information med viden om den realistiske rækkevidde. Herunder den variation der kan forventes under forskellige kørselsforhold, siger Torben Lund Kudsk, afdelingsleder i FDMs økonomiske/politiske sekretariat.

Elbilernes energiforbrug påvirkes i højere grad end almindelige biler af kørestil og vejrforhold. Den energieffektive kørestil kan læres, men vejrforholdene kan føreren ikke gøre noget ved. Almindelige biler på fossile brændstoffer får varme til kabinen fra motorens overskudsvarme, mens elbilen danner varmen til kabinen ved at omdanne strøm fra batteriet. Det har vist sig at kunne koste megen rækkevidde, navnlig på de første elbiler, der kom på markedet. Også motorvejskørsel og kraftig modvind kan tappe batteriet hurtigere for energi.

Typisk ses et merforbrug for almindelige biler på 20 procent i forhold til EU-normen, mens elbiler har et markant større merforbrug, og dermed kortere rækkevidde, i praksis. En tommelfingerregel fra FDM er, at elbilens rækkevidde i værste fald kan blive halveret, når kørselsforholdene er ugunstige – og det kan de være ganske mange dage i vinterhalvåret. Hvis man overvejer at købe en elbil, bør man være meget opmærksom på længden af ens daglige ture og elbilens rækkevidde i praksis samt hvilke opladningsmuligheder, der er tilgængelige.

Senest har den danske Renault importør vist vilje til at melde realistiske 150 kilometer ud for sin nye Zoe elbil, der efter EU-normen fra fabrikken er opgivet til at kunne køre 210 kilometer på en opladning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079