Venstrefolkene vil blandt andet have svar på, hvorfor Trafikstyrelsen i mere end to år ikke har grebet effektivt ind, på trods af håndfaste beviser om ulovlige forhold.
Børnehavebusser synes og godkendes med ulovlige sikkerhedsseler.
Det er en henvendelse fra opfinderen og iværksætteren Claus Dahl Pedersen, indehaver af crash-testvirksomheden, Dahl Engineering i Thisted, der har fået venstrefolkene til at kalde ministeren i samråd. Siden april 2011 har Claus Dahl Pedersen forsøgt at få Trafikstyrelsen til at gribe ind over for ulovlige sikkerhedsseler, og andet fastspændingsudstyr til børn og voksne i personbiler og busser. Med utallige henvendelser til Trafikstyrelsen, og blandt andet under et møde med Transportminister Henrik Dam Kristensen, har Claus Dahl Pedersen påvist, at synsvirksomheder syner og godkender køretøjer med ulovlige og farlige sikkerhedsseler til børn og voksne.
Torsten Schack Pedersen har siden sommeren 2011 stillet knap 20 spørgsmål til transportministeren om sagen. Transportministeren bekræfter i et svar fra 2011, at Trafikstyrelsen efterforsker ni leverandører, som har markedsført og solgt ulovligt sikkerhedsudstyr til børn, men afviser i en redegørelse fra 25. januar 2012, at de ulovlige produkter fortsat skulle findes på markedet med henvisning til, at Trafikstyrelsen allerede har gennemført og afsluttet en tilbagekaldelse, som blev iværksat i juli 2011.
Den tilbagekaldelse giver Claus Dahl Pedersen og Torsten Schack Pedersen imidlertid ikke meget for.
I december 2011 gjorde Claus Dahl Pedersen Trafikstyrelsen opmærksom på, at ulovlige sikkerhedsseler og andet udstyr fortsat var at finde i et antal konkrete børnehave- og institutionsbusser, som netop var blevet synet og godkendt. De ulovlige sikkerhedsseler var desuden blevet eftermonteret ulovligt på en type af sæder, som slet ikke er konstrueret til at kunne modstå trækket fra fastspændte personer, som illustreres ved denne crash-test.
http://www.youtube.com/watch?feature=pla...Nægter kendskab til ulovlige busser
I marts i år stillede Torsten Schack Pedersen følgende spørgsmål til transportministeren:
"Kan ministeren bekræfte, at der også efter at Trafikstyrelsens udsendte sin tilbagekaldelse af 19. juli 2011 samt meddelelse nr. 1965 til synsvirksomheder, findes eksempler på, at primært børnehave- og institutionsbusser med ulovlige seler til børn er gået gennem syn op til to gange, uden at have fået påbud om at fjerne det ulovlige fastspændingsudstyr ved de fleste af disse eksempler er selerne tillige forankret ulovligt på sædernes stel".
Ministeren svarede "Trafikstyrelsen har oplyst, at styrelsen hverken under styrelsens tilsyn med synsvirksomhederne eller ved henvendelse fra offentligheden har kunnet påvise, at busser monteret med ulovlige sikkerhedsseler, skulle være blevet godkendt ved syn.
Styrelsen kan dog ikke udelukke, at det ulovlige udstyr bliver afmonteret inden syn, for derefter at blive monteret på ny".
Til det siger Claus Dahl Pedersen:
Jeg er rystet over det svar - Trafikstyrelsen er jo flere gange blevet informeret af mig, og de selvsamme eksempler med institutionsbusser, som Trafikstyrelsen fik skriftlig underretning om i 2011 bliver fortsat synet og godkendt med farligt og ulovligt fastspændingsudstyr, sågar busser som har været omtalt i landsdækkende medier, og fortsætter han - busserne er rullende katastrofer, som venter på at ske.
Transportministeren har i et svar til Torsten Schack Pedersen oplyst, at ingen af de leverandører, som har markedsført og solgt det ulovlige sikkerhedsudstyr er blevet retsforfulgt.