23948sdkhjf

D.A.F.: Danske billister betaler allerede verdens højeste afgifter

I en kommentar til Trængselskommissionens netop fremlagte rapport, advarer adm. direktør i Danmarks Automobilforhandler Forening, Jens Brendstrup, mod, at det kan koste arbejdspladser og skade mobiliteten, hvis de danske billister skal betale endnu mere i afgifter.
- Jeg vil gerne advare det politiske system mod at drive ideologisk rovdrift på privatbilismen. De danske billister betaler allerede verdens højeste afgifter, så løsningen på trængselsproblemerne er ikke at gøre det endnu dyrere at være billist. Det vil skade mobiliteten og kan i sidste ende koste arbejdspladser, pointerer Jens Brendstrup.

Ifølge Trængselskommissionen forsøger man at adressere behovet for helhedsorienterede løsninger, der skaber bedre sammenhæng i transportsystemet.

- Det er vigtigt at huske på, at langt fra alle danskere har mulighed for at undvære bilen i deres dagligdag. Derfor duer det ikke med en alt for ensidig støtte af den kollektive trafik på bekostning af bilisterne, understreger Jens Brendstrup.

D.A.F. henviser til, at Trængselskommissionen i sin betænkning fremhæver investeringer i den kollektive trafik for godt 13 milliarder kroner, mens vejene kun vil få knap syv milliarder. Samtidigt identificeres landsdækkende GPS-styrede kørselsafgifter som det mest effektive middel mod trængselsproblemerne og den vigtigste finansieringskilde.

Kommissionen anslår, at den samlede effekt på landsplan af de foreslåede initiativer vil betyde, at der dagligt vil blive tilbagelagt 37.000 færre ture i bil. Til gengæld vil der blive kørt 40.000 flere ture med det offentlige, mens 30.000 flere ture vil dagligt blive tilbagelagt på cykel.

- Det er nogle meget optimistiske beregninger. Der er en grund til, at der bliver købt rigtig mange biler for tiden, for danskerne sætter stor pris på den frihed, som deres bil giver dem. Bilen er blevet en integreret del af familien og deres hverdag i Danmark. Den virkelighed synes Trængselskommissionen ikke at respektere til fulde, siger Jens Brendstrup.

Foreningen afviser ikke ideen om differentierede kørselsafgifter, så længe der netop bliver taget højde for, hvor og hvornår en bil kører på de danske veje. Det er vigtigt, at kørselsafgifter ikke bliver en ny afgiftsskrue på privatbilismen.

- Det giver god mening at flytte afgifterne fra købet over på brugen af bil – især hvis det grønne aspekt tages med. Kan man på den måde sikre en provenuneutral omlægning af bilafgifterne, der også inddrager registreringsafgiften, støtter vi det varmt. Men vi skal være sikre på, at teknologien til et roadpricing-system baseret på GPS virker, siger han.

D.A.F. kvitterer afslutningsvis for regeringens udmeldinger om, at roadpricing ikke er på tegnebrættet i første omgang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078