Paradoksernes holdeplads
BRANCHENS SAMLEDE OVERSKUD faldt med 33 procent fra cirka 1,65 milliarder kroner i 2011 til cirka 1,1 milliarder kroner i 2012. Det siger noget om, at vi i familien Danmark endnu ikke har lagt krisen bag os. Nogle i autobranchen har forstået at geare sig til at tjene penge alligevel se selv hvilke. Det er svært at navigere i det pressede marked, men faktisk er det i stor udstrækning beslutninger udenfor branchen, der er afgørende for, om der er vækst, stagnation eller tilbagegang. Mange virksomhederne skriver i regnskaberne, at den manglende harmonisering af de danske afgiftsregler og de danske regler for beskatning af firmabiler har stor negativ effekt på udviklingen af det danske bilmarked. Andre peger på, at bilbranchen er konjunkturfølsom i forhold til husholdningernes rådighedsbeløb. Dertil kommer, at bare diskussioner om omlægning af afgiftssystemer har stor indvirkning på salget.
ET PARADOKS ER OGSÅ , at der er flere beskæftigede i Top 100-virksomhederne i 2012 end året før. Men medarbejderstyrken har ikke øget produktivitet eller overskud. Spørgsmålet er så, om væksten i antallet af ansatte skyldes dårlig styring efter rekordåret 2011, eller om der er tale om investeringer mod fremtidig vækst. Vigtigt er det i hvert fald, at de virksomheder, der sveder for tiden, holder god service og kvalitet for øje. Pas på ikke at slække på kravene. Det overlever man sjældent af.