- Hvorfor skal bilforhandlere skilte med deres avancer? Supermarkeder, tøjbutikker og andre i detailhandlen fortæller jo heller ikke, hvor meget de tjener, når de har betalt deres leverandører. Ligesom man heller ikke ser for eksempel Føtex skrive om deres avance på de forskellige varer hverken i tilbudsavisen eller på kassebonen, siger Jens Brendstrup fra Danmarks Automobilforhandler Forening i en kommentar til kritikken fra blandt andre firmaet Mybanker og socialdemokraternes erhvervsordfører, Benny Engelbrecht. Sidstnævnte har angiveligt også bedt sin partifælle erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen om at tage initiativ til at ændre den relevante bekendtgørelse, så bilforhandlere tvinges til at skilte med deres provision på billån.
- Situationen er, at bilforhandlere allerede i dag oplyser ÅOP og lægger oplysninger frem for kunden, så kunden præcis kan se, hvor meget han eller hun skal betale inklusive stiftelsesprovisionen til bilforhandleren, udtaler Jens Brendstrup.
Han mener derfor, at bilkunder har alle forudsætninger for at sammenligne omkostninger ved forskellige billån ved hjælp af ÅOP. Ofte viser det sig faktisk, at det er billigst for kunden at få lånet hos bilforhandleren. Landets bilforhandlere køber derfor ikke kritikernes argumenter om, at øget åbenhed vil stille kunderne bedre.
Jens Brendstrup understreger samtidig, at bilforhandlere, ligesom alle andre erhvervsdrivende, selvfølgelig skal skilte med alle de oplysninger, som loven kræver. Dermed bakker han op om Finans & Leasings indskærpelse over for bilforhandlerne.